«اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» ابلاغ شد

«اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» ابلاغ شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری هنر برتر،  «اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که در جلسه 897 مورخ 1402/12/08 شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسه 466 مورخ 1402/12/01 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می شود:

وزارت آموزش و پرورش
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سازمان اداری و استخدامی کشور
سازمان برنامه و بودجه کشور
دانشگاه فرهنگیان
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
ستاد راهبری و نظارت علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
مرکز رصد، برنامه ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
 
«اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که در جلسه 897 مورخ 08/12/1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه 466 مورخ 01/12/1402 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ برای اجراء ابلاغ می گردد:

فصل اول ـ کلیات
ماده 1- در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به کار می روند:

1-1- نظام آموزش کشور: عبارت است از تمام ابعاد و مقاطع آموزش رسمی کشور در دو حیطه آموزش عمومی و آموزش عالی (در دو بخش پزشکی و غیرپزشکی).

2-1- سنجش: فرایند نظام مند گردآوری و تحلیل داده ها و اطلاعات با استفاده از ابزار ها و شیوه های مختلف مانند آزمون، مصاحبه و مشاهده به منظور تصمیم گیری درباره فراگیران، برنامه درسی و سیاست های آموزشی است و شامل سنجش آموزش عمومی، آموزش عالی (پزشکی و غیرپزشکی)، مهارتی، حرفه ای و شغلی می شود.

3-1- ارزشیابی: فرایند تعیین و گردآوری داده و اطلاعات درباره ارزش موضوع مورد ارزیابی با هدف داوری و قضاوت درباره مطلوبیت موضوع مورد ارزیابی بر اساس شاخص ها و استاندارد های تعریف شده است که در سطوح فردی، موسس ه ای و برنامه ای و به منظور اطلاع رسانی، بهبود و پاسخگویی انجام می شود.

4-1- تضمین کیفیت: فرایند اطمینان بخشی به گروه های ذی نفع، ذی علاقه و ذی صلاح در جهت حفظ و ارتقاء کیفیت، پاسخگویی، بهبود و تدارک اطلاعات است.

5-1- اعتبارسنجی: رویه ای در ارزشیابی و تضمین کیفیت است که ابتدا ارزیابی درونی (خود-ارزیابی) توسط متولیان موسسه یا برنامه انجام و سپس بر اساس گزارش نتایج آن، ارزیابی بیرونی توسط متخصصان (خارج از موسسه یا برنامه) با هدف قضاوت درباره (الف) میزان تحقق ماموریت، اهداف، استاندارد ها یا (ب) الزامات از پیش تعیین شده به عمل می آید. نتیجه کلی این فرایند می تواند با اختیار قانونی برای عمل همراه و منجر به اعطاء مجوز، تایید اعتبار، اعتبار مشروط یا لغو اعتبار و صلاحیت موسسه یا برنامه گردد.
6-1- استاندارد: وضعیت مطلوب هریک از اجزاء نظام آموزش کشور که مورد اجماع اکثریت صاحبنظران و متخصصان آن حوزه قرار گرفته باشد.

7-1- آزمون های فراگیر کشوری: به آزمون هایی در حیطه عمومی یا تخصصی اطلاق می شود که بر اساس نتایج آن درباره تخصیص جایگاه یا امتیاز به فرد آزمون دهنده؛ تصمیم گیری یا میزان توانایی یا شایستگی وی در زمینه ای خاص تعیین می شود و از حیث شرکت کنندگان در مقیاس منطقه ای یا کشوری برگزار می شود. 

8-1-سازمان: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به عنوان نهادی تخصصی در حوزه های «سنجش» و «ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت» نظام آموزش عمومی و عالی است که در این اساسنامه به اختصار «سازمان» نامیده می شود.

ماده 2- اهداف و ماموریت ها 

استقرار و تعالی نظام جامع سنجش آموزش کشور با تاکید بر استانداردسازی و نظارت بر سنجش کیفیت آموزشی و تربیتی دانش آموزان در آموزش و پرورش خصوصاً در مقطع متوسطه دوم، سنجش توانمندی های آموزشی متقاضیان ورود به سطوح مختلف آموزش عالی و سنجش شایستگی و توانمندی های شغلی دانش آموختگان آموزش عالی

استقرار و تعالی نظام جامع رصد، نظارت، ارزشیابی، اعتبارسنجی و رتبه بندی و تضمین کیفیت بیرونی نظام آموزش کشور
استقرار و تعالی نظام اعتبارسنجی آموزش های غیررسمی

ارتقای روش های سنجش و شیوه های اجرای آزمون ها با بهره گیری از یافته های جدید علمی در حوزه اندازه گیری و سنجش (روان سنجی) با تاکید بر صلاحیت حرفه ای

کسب مرجعیت تخصصی در حوزه های ماموریتی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی.

ماده 3- وظایف و اختیارات
برنامه ریزی و مدیریت اجرای سنجش توانمندی های آموزشی متقاضیان ورود به سطوح مختلف آموزش عالی شامل آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، آزمون متمرکز ورود به دوره کارشناسی ارشد، آزمون نیمه متمرکز دوره دکتری تخصصی، آزمون کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و آزمون های فراگیر کشوری

تبصره 1- آزمون های جدید و پیش بینی نشده در صورت تصویب در شورای سنجش و پذیرش در شمول بند فوق قرارمی گیرد.

تبصره 2- توسعه آزمون های صلاحیت آموزشی و تربیتی برای تغییر آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از آزمون های رقابتی حافظه محور به آزمون های سنجش تسلط و تشخیص صلاحیت آموزشی، تربیتی و مهارتی.

ارزشیابی میزان تحقق اهداف تعلیم و تربیت در ساحت های شش گانه مندرج در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، با استفاده از ظرفیت های علمی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش و سایر نهاد های مربوطه

برنامه ریزی و مدیریت اجرای آزمون های نهایی آموزش و پرورش با تاکید بر کیفیت و استانداردسازی

برنامه ریزی و راهبری اجرایی نظام اعتبارسنجی آموزش های غیررسمی

تشکیل شناسنامه ملی آموزشی و تربیتی، احراز اصالت مدارک تحصیلی و رصد تحصیلی افراد با تخصیص کد یکتای تحصیلی در کلیه مقاطع آموزشی با استفاده از ظرفیت پایگاه های داده و اطلاعات دستگاه های ذی ربط

رصد، بررسی صلاحیت، اعتبارسنجی، صدور مجوز و راهبری مراکز داخلی مجری آزمون های بین المللی

رصد، بررسی صلاحیت، اعتبارسنجی، صدور مجوز برگزارکنندگان و تعیین آزمون های معیار زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان جهت تحصیل و اشتغال در ایران

طراحی، برنامه ریزی و مدیریت اجرای ارزشیابی بیرونی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت بیرونی نظام آموزش رسمی و غیررسمی کشور مبتنی بر اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر شفافیت، مسیولیت پذیری و پاسخگویی

تبصره- سازمان با همکاری دستگاه ها و نهاد های ذی ربط از جمله وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه ها و موسسات آموزشی دولتی و غیردولتی نسبت به انجام ارزشیابی بیرونی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت بیرونی اقدام می نماید. بر این اساس مسیولیت اصلی استقرار نظام درونی تضمین کیفیت بر عهده وزارتخانه مربوطه خواهد بود و سازمان در این زمینه ضمن نظارت، حمایت های تخصصی لازم را در موارد مورد نیاز فراهم می کند.

اعتبارسنجی و رتبه بندی بومی مراکز آموزشی، تربیتی و پژوهشی رسمی و غیررسمی (در سطوح دانشگاه و مدرسه و موسسه) و اعطاء جوایز ملی کیفیت با هدف توسعه عدالت آموزشی، اعتماد و سرمایه اجتماعی

توسعه شیوه های نوین، الکترونیک و هوشمند در سنجش، ارزشیابی و رتبه بندی

تحلیل داده ها و روند های آموزشی، تهیه نقشه های توصیفی و آماری و نگاشت های سیاستی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با تاکید بر صحت و یکپارچگی جهت ارایه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مراجع ذی صلاح

انجام پژوهش های کاربردی، ارایه خدمات مشاوره ای تخصصی و آموزش های حرفه ای کوتاه مدت در حوزه های ماموریتی سازمان برای افزایش آگاهی، ارتقاء نقش آفرینی و بهبود تعاملات کنشگران نظام آموزش کشور به منظور تحقق ماهیت تخصصی و حرفه ای

تدارک زمینه های مشارکت بخش غیردولتی تخصصی و حرفه ای و مردمی، مراجع ارزیاب، شرکت های دانش بنیان، انجمن ها و نهاد های حرفه ای در ابعاد اجرایی ماموریت های سازمان

تا زمان تصویب طرح پذیرش دانشجو (موضوع تبصره 3 ماده 2 مصوبه سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب جلسات 843، 855 و 863 مورخ 15/04/1400، 05/11/1400 و 17/03/1401 شورای عالی انقلاب فرهنگی)؛ اعلام نتایج و تعیین پذیرفته شدگان در کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در آزمون های برگزار شده توسط سازمان، بر اساس قوانین و مقررات بالادستی و در چارچوب کد رشته محل ها و ظرفیت های مصوب شورای گسترش وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نظارت بر اجرای آن

تبصره- دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی موظفند اطلاعات کامل ثبت نام کنندگان خود (منطبق با فهرست پذیرفته شدگان اعلامی توسط سازمان و پذیرفته شدگان استعداد های درخشان)، را طبق موعد مقرر در آیین نامه و پس از اعلام پذیرفته شدگان در سامانه ای که به این منظور توسط سازمان تهیه می گردد، ثبت کند.
همکاری متقابل و انعقاد تفاهم نامه با سازمان های همتا در سطوح منطقه ای و بین ا لمللی و فعال در سایر کشور ها با رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران.

فصل دوم- ارکان
ماده 4- سازمان دارای ارکان زیر است:
هییت امناء
رییس سازمان
شورا های سنجش و پذیرش دانشجو (موضوع قوانین مصوب سال های 1392 و 1394 مجلس شورای اسلامی)
شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور.
ماده 5- هیات امنا، عالی ترین مرجع سازمان در زمینه تعیین خط مشی ها و تصمیم گیری های کلان و دارای کلیه اختیارات قانونی در حدود ماموریت، اهداف و وظایف سازمان و اداره امور آن است.
ماده 6- ترکیب هیات امناء:
رییس جمهور به عنوان رییس هیات امناء و در غیاب وی معاون اول رییس جمهور
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزیر آموزش و پرورش
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
رییس دانشگاه آزاد اسلامی
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
دو نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی)
رییس سازمان به عنوان دبیر هیات امناء
دو نفر از روسای دانشگاه ها (یک نفر از روسای دانشگاه های وزارت علوم و یک نفر از روسای دانشگاه های وزارت بهداشت) به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی

چهار نفر متخصص و صاحب نظر در حوزه سنجش و ارزشیابی آموزشی (به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی).
تبصره- احکام اعضاءمنتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رییس هیات امناء برای دوره 4 ساله صادر می گردد و انتخاب مجدد آنان بلامانع می باشد.
ماده 7- وظایف و اختیارات هییت امناء
تصویب سیاست های اجرایی و برنامه های توسعه ای و راهبردی سازمان
تصویب مقررات و آیین نامه های پیشنهادی از شورا های سازمان
تایید گزارش های سالانه و تحلیل های کلان کشوری

نظارت بر عملکرد سالانه سازمان

پیشنهاد هرگونه تغییر در اساسنامه سازمان و ارایه آن جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی

تصویب آیین نامه های اداری و مالی در چارچوب ضوابط و مقررات
 تصویب بودجه تفصیلی سالانه و صورت های مالی و تعیین حسابرس برای سازمان
تصویب یا تغییر ساختار تشکیلاتی سازمان در چارچوب ضوابط و مقررات
تصویب هرگونه انتقال، خرید، فروش و تهاتر اموال غیرمنقول سازمان
تعیین هزینه های خدماتی و بازنگری در آنها
پیشنهاد عزل و نصب رییس سازمان

تصمیم گیری درباره واگذاری وظایف غیرحاکمیتی به بخش های دولتی و غیردولتی و تعیین ضوابط واگذاری فعالیت های اجرایی از طریق برون سپاری
تصمیم گیری و تمهید برای عضویت سازمان در شورا های مرتبط با حوزه های سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

تبصره 1- تصمیم گیری در مواردی که متضمن تامین بار مالی برای دولت باشد، نیازمند ارایه گزارش امکان سنجی مالی سازمان برنامه و بودجه کشور، پیش از تصویب در هییت امناء است.

تبصره 2- رییس هییت امناء می تواند تا تایید حکم رییس پیشنهادی سازمان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، حداکثر به مدت شش ماه؛ سرپرست منصوب کند.

تبصره 3- هییت امناء می تواند برخی از وظایف خود را به کمیسیون دایمی هییت امناء تفویض کند. آیین نامه تشکیل کمیسیون دایمی به تصویب هییت امنا خواهد رسید.

ماده 8- جلسات عادی هییت امنا، حداقل سالی دوبار، تشکیل می شود. جلسات با حضور حداقل دو سوم از اعضای هیات امناء و با حضور رییس هیات

امناء رسمیت می یابد و تصمیمات با رای موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است.

تبصره 1- جلسات فوق العاده هیات امناء برحسب ضرورت، با پیشنهاد رییس هیات امناء یا رییس سازمان و یا 5 نفر از اعضای هیات امناء تشکیل می شود.

تبصره 2- دبیر هییت امناء می تواند حسب مورد و ارتباط موضوعی از سایر اشخاص حقوقی، صاحب نظران و متخصصان مربوط، بدون حق رای برای شرکت در جلسه هییت امناء دعوت کند.

ماده 9- مصوبات هییت امنا، با امضای رییس هییت امناء ابلاغ و لازم الاجرا می شود.

ماده 10- رییس سازمان به عنوان بالاترین مقام اجرایی سازمان، به پیشنهاد هیات امناء و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رییس جمهور به مدت چهار سال منصوب می شود. انتخاب مجدد وی برای دوره های بعدی بلامانع است.

تبصره 1- دو نفر به پیشنهاد هییت امناء برای احراز پست ریاست سازمان معرفی می شوند که باید دارای سابقه آموزشی، سابقه مثبت مدیریت و دارای تخصص یا تجربه مفید در حوزه های مرتبط با سنجش و ارزشیابی باشند.

تبصره 2- پذیرش استعفا و یا عزل رییس سازمان پس از تصویب هییت امناء و با حکم رییس هییت امناء امکان پذیر است.

ماده 11- رییس سازمان، همتراز مقامات مندرج در بند (ج) ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری است.

ماده 12- وظایف رییس سازمان

راهبری و هدایت امور سازمان و نظارت برحسن اجرای برنامه ها و فعالیت ها در چارچوب اساسنامه و مصوبات هییت امناء ارایه گزارش های سالانه و دوره ای از برنامه و عملکرد سازمان به رییس هییت امناء و مراجع ذی ربط بر اساس اهداف و ماموریت ها

پیشنهاد تشکیلات سازمانی به هیات امناء در چارچوب ضوابط و مقررات

اتخاذ تصمیم در خصوص تمامی امور استخدامی، اداری، مالی و اجرایی با رعایت قوانین و مقررات

ارایه بودجه پیشنهادی و صورت های مالی سالانه سازمان به هیات امناء در چارچوب ضوابط و مقررات

پیشنهاد آیین نامه های اداری و مالی به هییت امناء در چارچوب ضوابط و مقررات

نمایندگی سازمان در مراجع اداری و قضایی با حق توکیل غیر برای استیفاء حقوق سازمان در حدود مقررات

حفاظت اموال منقول و غیرمنقول سازمان

امضای قراردادها، اسناد تعهدآور و اسناد مالی و اداری در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسیولیت امور مالی سازمان حسب آیین نامه های مالی و معاملاتی و اداری
پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به هییت امنا و پیگیری آن پس از تایید هییت امنا برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
اجرای مصوبات هییت امناء.

تبصره- رییس سازمان می تواند برخی از وظایف خود به استثناء وظایف تفویض شده از طرف هییت امناء را به هریک از معاونان سازمان تفویض اختیار کند. 

ماده 13- ترکیب و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مطابق با قانون مصوب 10/6/1392 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات پس از آن است.

ماده 14- ترکیب و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها مطابق با قانون مصوب 18/12/1394 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات پس از آن است.

ماده 15- شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت و رصد نظام آموزش کشور: این شورا مرجع علمی، راهبری و تصمیم سازی در حوزه ماموریت رصد، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش کشور در سطح سازمان است.

ماده 16- ترکیب شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت و رصد نظام آموزش کشور
رییس سازمان (رییس شورا)
معاون ذی ربط سازمان (دبیر شورا)
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش
معاون ذی ربط رییس سازمان اداری و استخدامی کشور
رییس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
رییس مرکز رصد، برنامه ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
نماینده فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
معاون ذی ربط رییس دانشگاه آزاد اسلامی

سه نفر متخصص و صاحب نظر حوزه ارزشیابی آموزشی از سه حوزه آموزش عمومی، آموزش عالی و آموزش مهارتی (هر حوزه یک نفر) با انتخاب و معرفی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی.

تبصره 1- معاون ذی ربط فرهنگستان های علوم پزشکی، هنر و زبان و ادب فارسی، وزراء، روسای دستگاه ها و متخصصین حسب دستور جلسه، با حق رای به جلسه دعوت می شوند.

تبصره 2- اعضای حقیقی شورا با حکم رییس سازمان (رییس شورا) و به مدت دو سال به عضویت شورا منصوب می شوند.

ماده 17- وظایف شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور

تدوین آیین نامه ها، دستورالعمل ها و رویه های مورد نیاز جهت اجرای اثربخش فعالیت های ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عمومی و عالی

برنامه ریزی سالانه و بلندمدت سازمان در حوزه ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عمومی و عالی

پایش روند اجرای فرایند های ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در سطوح مختلف نظام آموزش کشور و ارایه بازخورد های اصلاحی بر اساس نتایج حاصل از فرا ارزیابی

تدوین ضوابط، معیار ها و استانداردها، الزامات ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت و رتبه بندی آموزش عمومی و عالی حسب اهداف و ماهیت عملکردی آنها

تعیین ضوابط و معیار ها و فرآیند های اعتباربخشی مدارک تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اعم از دانشگاه های دولتی، غیرانتفاعی، پیام نور، فنی – حرفه ای، علمی- کاربردی، آزاد و … و نظارت بر حسن اجرای آنها

طراحی و تدوین کاربست عملیاتی حاصل از نتایج ارزشیابی کیفیت در سطوح مختلف نظام آموزش عمومی و عالی
تدوین الزامات تشویقی و ترغیبی جهت تقویت فعالیت های ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در سطوح مختلف آموزش عمومی و عالی
پیشنهاد سازوکار حضور و عضویت در نهاد های اعتبارسنجی و تضمین کیفیت منطقه ای و بین المللی با تاکید بر به کارگیری شاخص های ارزیابی بین المللی و اهتمام بر بومی سازی، به روزرسانی و روزآمدسازی شاخص ها
سایر وظایف ارجاعی از هییت امناء.

فصل سوم- ساختار، منابع انسانی و امور مالی

ماده 18- سازمان به عنوان موسسه ای دولتی زیر نظر مستقیم رییس جمهور و دارای شخصیت حقوقی مستقل است که به صورت هیات امنایی و در چارچوب ضوابط و مقررات کشور و مصوبات هییت امناء اداره می شود.

تبصره- محل استقرار سازمان در استان های تهران و البرز است و از امکانات و ظرفیت های سایر نهاد ها و دستگاه های کشور جهت انجام وظایف و مسیولیت های محوله استفاده می کند.

ماده 19- ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی سازمان با توجه به ماموریت و وظایف محوله مصوب اساسنامه، به تصویب هییت امناء می رسد.

ماده 20- سازمان سنجش آموزش کشور با تمام امکانات، فضای اداری، تجهیزات، منابع انسانی و پست های سازمانی به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، منتقل می شود.

تبصره 1- سازمان اداری و استخدامی کشور وظیفه طراحی، تمهید و تایید ساختار جدید سازمان از طریق انتقال و تجمیع پست های موجود در دستگاه های اجرایی که وظایف مرتبط با وظایف سازمان را عهده دارند و ایجاد پست های جدید برای ماموریت های جدید موضوع این اساسنامه را برعهده خواهد داشت.

تبصره 2- سازمان برنامه و بودجه کشور وظیفه تجمیع منابع حاصل از جا به جایی اعتبارات و دارایی های سرمایه ای ناظر بر آن اعم از تجهیزات را برعهده خواهد داشت.

ماده 21- بودجه سازمان از محل: (1) تجمیع و انتقال ردیف های اعتباری ناظر بر ماموریت سازمان که پیش از ابلاغ اساسنامه سازمان در شمول اعتبارات مصوب سایر نهاد ها و دستگاه ها قرار داشته است، (2) کسب درآمد های عمومی و اختصاصی حاصل از هزینه ثبت نام در آزمون ها و موارد مشابه، (3) کمک ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی (نقدی و غیر نقدی)، (4) تسهیلات بانکی ماخوذه طبق مقررات و (5) مشارکت های مردمی، خیرین و موقوفات، تامین می گردد.

تبصره- جزء (1) مندرج در ماده 21 صرفا یک بار حین تاسیس سازمان اعمال می شود.
ماده 22- سازمان مجاز است در ازای خدماتی که ارایه می دهد بر حسب طبقه بندی خدمات و هزینه های اجرایی (اعم از هزینه ها و تملک دارایی های سرمایه ای-تجهیزات) که به تصویب هییتت دولت می رسد، هزینه دریافت کند.

تبصره- اعتبارات این سازمان از محل درآمد های عمومی و اختصاصی اکتسابی ناشی از انجام خدمات ارزشیابی و حق ثبت نام شرکت در آزمون ها (اعم از موظف مانند آزمون های سراسری ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و غیرموظف برای سایر آزمون ها) که در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی و درج می گردد، تامین خواهدشد.

فصل چهارم- سایر مقررات

ماده 23- اموال منقول و غیرمنقول، دارایی ها، حقوق و کلیه امکانات سازمان، متعلق به دولت است و در صورت انحلال یا ادغام سازمان، در اختیار دولت خواهد بود.

تبصره- انحلال و یا ادغام سازمان به پیشنهاد هییت امناء و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می پذیرد.

ماده 24- هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه به پیشنهاد هیات امنا و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می شود.

ماده 25- نظارت بر عملکرد سازمان بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

ماده 26- مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است، تابع قوانین و مقررات جاری کشور خواهد بود.

ماده 27- این اساسنامه مشتمل بر 27 ماده و 20 تبصره در جلسه 897 مورخ 08/12/1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ؛ لازم الاجرا است و مفاد آن بر قوانین، مقررات و ضوابط ناظر بر امور سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و سایر مقررات مشابه، حاکم خواهد بود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» ابلاغ شد" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» ابلاغ شد"، کلیک کنید.