قطار سریع السیر تهران – مشهد؛ شاید وقتی دیگر

قطار سریع السیر تهران - مشهد؛ شاید وقتی دیگر

قطار سریع‌السیر تهران - مشهد؛ شاید وقتی دیگر

اگرچه تلاش هایی برای اجرای عملیات قطار سریع السیر تهران – اصفهان صورت گرفته است؛ اما در حالی که وزیر راه و شهرسازی وعده داده بود عملیات قطار سریع السیر مسیر تهران – مشهد نیز از 1402 آغاز می شود، هنوز خبر رسمی از این موضوع شنیده نشده است.

به گزارش هنر برتر، با وجود تاکید بر حمل ونقل از طریق ریل و قطار، وضعیت ناوگان و خطوط ریلی در کشور، چندان مناسب نیست. در این میان اگرچه در سال های گذشته بارها موضوع قطارهای پرسرعت در ایران مطرح شده، اما چندان راه به جایی نبرده است. از جمله خطوط پرتردد که برای سریع السیر شدن در نظر گرفته شده، مسیر تهران-مشهد و تهران – قم -اصفهان است؛ با وجود این هنوز خبری از به سرانجام رسیدن این دو پروژه نیست.

موضوع ساخت پروژه راه آهن سریع السیر اصفهان- قم – تهران- مشهد از دولت دهم مطرح شد و دسترسی به سرعت ریلی 350 کیلومتر در ساعت هم در این پروژه مطرح بود؛ در آن زمان این طور عنوان شد که حدود 60 درصد زیرسازی این پروژه انجام شده و مذاکره با چینی ها برای انجام عملیات روسازی هم در حال انجام است.

در دهه 80، تلاش هایی برای جذب سرمایه چینی ها در جهت تامین سرمایه پروژه برقی سازی مسیر ریلی تهران-مشهد صورت گرفته بود. در برهه ای از زمان هم اسامی کشورهایی مانند چین، روسیه، آلمان و حتی اسلوونی در میان سرمایه گذارها احتمالی پروژه ریلی ایران مطرح بود،  همچنین در سال 1396،  قرارداد تجاری برقی کردن راه آهن تهران-مشهد میان شرکت راه آهن و یک کنسرسیوم ایرانی- چینی امضا شد اما در نهایت سال 1399 اعلام شد که به دلیل تحریم ها، سرمایه گذاری خارجی در این پروژه منتفی شده است.

در کنار برقی سازی راه آهن تهران -مشهد، یکی دیگر از پروژه هایی که این سال ها مورد توجه قرار داشت، سریع السیر کردن این مسیر ریلی بود.  رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- فروردین 1401 گفته بود که پروژه قطار سریع السیر تهران مشهد در دستور کار قرار گرفته و باید منابع  آن خارج از بودجه کشور تامین شود؛ او چند ماه بعد هم اعلام کرد که موضوع ایجاد این خط ریلی جدید بررسی و گزارش مطالعات اولیه آن ارایه می شود و حتی عنوان شد که این پروژه تا پایان دولت سیزدهم به سرانجام می رسد.

پیگیری وعده رستم قاسمی توسط مهرداد بذرپاش

پس از رستم قاسمی، مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- از اسفند 1401، به پروژه ی قطار سریع السیر مسیر تهران – مشهد اشاره کرد و وعده داد که از 1402، عملیات آن آغاز می شود؛ پروژه ای که به گفته او، سال های متمادی روی زمین مانده بود اما اکنون جمع بندی ها انجام شده و مذاکرات رو به انجام است برای اینکه این پروژه عملیاتی شود.

او همچنین تیر ماه 1402، در بازدید از پروژه قطار سریع السیر اصفهان-تهران، با تاکید بر راه اندازی قطارهای سریع السیر به عنوان یکی از اولویت های دولت سیزدهم، خبر داد که پروژه قطار تندرو مشهد- تهران در آستانه قرارداد است و پیشنهاد داد مسیر اصفهان-تهران-مشهد به صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع السیر قرار گیرد.

سید میعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه آهن- نیز در بازدید از پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان اجرای پروژه های قطار سریع السیر در کشور را ضروری دانست و گفت: هر چند هزینه راه اندازی قطار سریع السیر بیشتر از قطار عادی است اما این کار به لحاظ فناوری ارزش بالایی دارد و با اجرای آن یک جهش نسلی در حوزه فناوری ریلی کشور اتفاق می افتد.

بذرپاش همچنین شهریورماه پیگیری طرح قطار سریع السیر را دستور رییس جمهور دانست و گفت: منابع طرح را از جای دیگری تامین می کنیم، که کریدور زنجیره قطار سریع السیر کشور از مشهد به تهران و از تهران به اصفهان تا شیراز و بندعباس و در پایان به دریا وصل شود. از این طرف نیز به تبریز و غرب کشور و مرز ترکیه اتصال پیدا کند.

او درباره طرح قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان توضیح داد: زیرسازی طرح قم به اصفهان قدری کامل تر شده و طرح را کامل دنبال می کنیم. اقدام های لازم برای تمدید فایناس انجام شده، پیمانکار این طرح یکی از شرکت های چینی است، طرح قطار سریع السیر تهران به مشهد نیز با یک شرکت دیگر امضا خواهد شد.

تامین اعتبار پروژه قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران

در این میان در حالی که پروژه قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران، به دلیل عدم تامین فاینانس و مجوزات لازم برزمین مانده بود،  هنر برتر ماه اعلام شد مصوبه تامین اعتبار پروژه قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران ابلاغ شده است.  محسن منصوری -معاون اجرایی رییس جمهور- دی ماه 1402 در این خصوص اظهار کرد: مهم ترین مسیله این پروژه تامین مالی است، اما دولت تمامی ظرفیت خود را برای فعال سازی پروژه به کار خواهد بست.

با وجود این، در آخرین اظهار نظرات درباره وضعیت قطار سریع السیر تهران – مشهد، بذرپاش بهمن ماه 1402 گفت: به طور کلی قطار سریع السیر از ریوس اصلی هدف گذاری ماست که با شرکت های خارجی این موضوع را پیگیری می کنیم؛ اما برای سال آینده جزییات دقیق تری را اعلام خواهیم کرد.

بنابراین اگرچه فرآیند عملیات تهران – قم – اصفهان در حال انجام است؛ اما به نظر می رسد یک سال دیگر هم از این وعده گذشت و همچنان پروژه سریع السیر کردن خطوط ریلی تهران – مشهد، به دلیل مسایلی از جمله تامین مالی و ابهام در حضور شرکت های خارجی به دلیل تحریم ها معطل مانده است.

پایان خبر هنر برتر

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قطار سریع السیر تهران – مشهد؛ شاید وقتی دیگر" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قطار سریع السیر تهران – مشهد؛ شاید وقتی دیگر"، کلیک کنید.