128 واحد تولیدی در دولت سیزدهم به چرخه تولید بازگشتند

128 واحد تولیدی در دولت سیزدهم به چرخه تولید بازگشتند

هنر برتر/قزوین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار قزوین گفت: بازگشت به چرخه تولید 128 واحد تولیدی، اشتغال آفرینی برای 3 هزار و 593 نفر، خروج 73 واحد تولیدی از تملک بانک های عامل از اقدامات انجام شده در راستای احیای واحدهای اقتصادی در دولت سیزدهم در استان قزوین است.

علی رحمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت دهه مبارک فجر که شامگاه 15 بهمن در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد اتفاقات خوبی در قزوین افتاده است، اظهار کرد: در استان قزوین 137 هزار میلیارد تومان کل حجم تولید است و این رقم مربوط به ارزش افزوده ای است که در سال تولید می کنیم البته این آخرین رقم مربوط به سال 1400 است و به طور قطع آمار کنونی بیشتر از این رقم خواهد بود. 

وی افزود: استان قزوین در سال 1400 با برخورداری 0/95 از مساحت و 1/6 درصد از جمعیت کشور، 1/8 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور (بدون نفت) را به خود اختصاص داده است؛ بخش صنعت شامل تولیدات صنعتی، معدن، ساختمان، آب، برق و گاز با 51 درصد بیشترین سهم را داشته و بخش های خدمات 35 درصد و کشاورزی 14 درصد را دارا هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار قزوین تصریح کرد: ساختار اقتصاد در قزوین بیشتر صنعتی و کشاورزی است؛ قزوین یک استان تولیدی است در خیلی از استان ها به ویژه تهران بخش خدمات نقش اساسی دارد اما در قزوین این بخش 50 درصد از سهم را دارد.

ریل گذاری به سمت تقویت خدمات است

وی ادامه داد: هم اکنون ریل گذاری ما در قزوین به سمت تقویت بخش خدمات است چرا که این بخش می تواند دیگر بخش ها را تکمیل کند زیرا ارزش افزوده بیشتر و بار کمتر در محیط زیست دارد. 

این مسیول با بیان اینکه در بین 31 استان کشور بیشترین سهم بخش خصوصی در اقتصاد مربوط به استان قزوین است، عنوان کرد: یک شهر و 18 شهرک و مجتمع صنعتی فعال در نقاط مختلف استان قزوین بخشی از صنایع موجود را در خود جای داده است؛ امروزه قریب به 3 هزار و 540 واحد صنعتی با اشتغالزایی بالغ بر 151 هزار و 213  نفر با سرمایه مجوز 164 هزار و 435 میلیارد تومان در استان در حال بهره برداری است. 

وی با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد از مواد شوینده کشور در قزوین تولید می شود، افزود: استان قزوین دارای رتبه اول در تولید مخازن CNG، رتبه اول تولید شیشه دارو در کشور، اولین تولیدکننده و صادرکننده چرخ خیاطی، رتبه اول تولید مواد شوینده مایع در کشور، رتبه دوم تولید پودر شوینده در کشور و رتبه دوم تولید شیشه های تخت در کشور است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار قزوین تصریح کرد: استان قزوین در حال تبدیل به استان پایلوت قطعه سازی موتورهای خودروها است و تاکنون چند مجوز در این زمینه صادر شده است، امیدواریم که بتوانیم زنجیره تولید خودرو در قزوین را کامل کنیم چراکه در قطعه سازی سهم خوبی در کشور داریم و با این امر ارزش افزوده خوبی دریافت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قصد داریم قزوین پایلوت تولید خودروهای برقی شود، گفت: بازگشت به چرخه تولید 128 واحد تولیدی، اشتغال آفرینی برای 3 هزار و 593 نفر، خروج 73 واحد تولیدی از تملک بانک های عامل از اقدامات انجام شده در راستای احیای واحدهای اقتصادی در استان قزوین است.

رحمانی عنوان کرد: استان قزوین با مساحتی بالغ بر 0/95 درصد از مساحت کل کشور، دارای استعدادهای غنی کشاورزی و باغداری است.

بیش از 250 هکتار در قزوین زیر کشت محصولات زراعی است

وی ادامه داد: از کل مساحت استان قریب به 278 هزار هکتار زیر کشت محصولات زراعی است و سالانه حدود 2 میلیون و 900 هزار تن محصولات زراعی از قبیل گندم، جو، چغندر قند، ذرت، حبوبات و سایر محصولات زراعی تولید می گردد.

این مسیول با بیان اینکه در کشاورزی به دنبال این هستیم که با ثابت بودن سطح زیر کشت به سطح بالاتری از حوزه کشاورزی در کشور برسیم، خاطرنشان کرد: قریب 76 هزار هکتار باغ موجود در استان سالانه بیش از 640 هزار تن محصولات باغی زیتون، پسته، فندق، انگور، گردو و انواع میوه های دیگر تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می گردد.

وی افزود: استان قزوین در تولید مرغ اجداد رتبه اول، مرغ مادر تخمگذار رتبه دوم، تولید ماهیان زینتی رتبه سوم، رتبه پنجم تولید شیر، رتبه ششم تولید تخم مرغ، رتبه هفتم مرغ تخمگذار و رتبه دهم تولید گوشت قرمز در کشور را دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار قزوین با اشاره به اینکه در سال جاری بیش از میزان مصرف گندم تولید شده است، گفت: در سال 1401، میزان سطح زیر کشت گندم آبی استان بالغ بر 48 هکتار و سطح زیر کشت گندم دیم استان بالغ بر 112 هکتار بوده، در سال جاری نیز میزان خرید گندم استان بیش از 185 هزار تن بود و نظر به این که خرید گندم در برخی از مناطق استان ادامه دارد؛ میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 6% رشد داشته است.

وی با اشاره به افزایش 70 درصدی جوجه ریزی در قزوین، گفت: ما در قزوین به لحاظ قیمت مرغ جزو 5 استان ارزان کشور هستیم و حتی بخشی از مرغ قزوین به تهران عرضه می شود و اینکه تامین کننده گوشت و مرغ تهران هستیم از افتخارات دولت سیزدهم است.

این مسیول تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا بهمن ماه مساحت 732.49 هکتار به تعداد 47 پروژه از اراضی استان قزوین مجهز به سیستم سامانه نوین آبیاری شده و به مرحله بهره برداری رسیده است.

وی افزود: استان قزوین با توجه به شرایط آب و هوایی و پستی و بلندی زمین از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار بوده به گونه ای که با توجه به برخورداری از کمتر از یک درصد از مساحت کشور تا کنون بیش از 1400 گونه گیاهی در آن شناسایی شده که 250 گونه آن را گیاهان دارویی و معطر تشکیل می دهند.

رحمانی عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به 290 هکتار به پرورش گیاهان دارویی اختصاص یافته که سالانه بالغ بر 65 تن از این محصولات تولید می نمایند.

وی درباره تسهیلات پرداختی به بخش های مختلف اقتصادی خاطرنشان کرد: 34 درصد از تسهیلات پرداختی به حوزه صنعت و معدن، 31 درصد حوزه خدمات، 10 درصد حوزه مسکن، 8 درصد حوزه کشاورزی و 17 درصد به سایر حوزه ها پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار قزوین با بیان اینکه بیش از 90 درصد از وام های ازدواج پرداخت شده است، گفت: از ابتدای سال جاری تا دی ماه به 13 هزار و 481 مورد تسهیلات ازدواج به مبلغ 24 هزار و 265 میلیون ریال و در حوزه فرزندآوری نیز در همین بازه زمانی به 11 هزار و 386 مورد وام به مبلغ 6 میلیارد و 745 میلیون و 875 میلیون ریال پرداخت شده است.

وی درباره وضعیت اعتبارات قرض الحسنه سفر ریاست جمهوری گفت: 11 هزار میلیارد تومان مصوبات سفر ریاست جمهوری در بخش تسهیلات بود که 94/8 درصد آن تخصیص یافته است و تا کنون توانسته ایم 80 درصد از تسهیلات را پرداخت کنیم.

رحمانی در خصوص عملکرد بانک ها در اختصاص طرح های اقتصادی مصوب سفر ریاست جمهوری بیان کرد: بانک صنعت و معدن 100%، رفاه 103%، صادرات 127%، تجارت 129%، پست بانک 96%، سپه 93%، ملت 89 %  و توسعه تعاون به 81% از تعهدات خود عمل کرده است.

قزوین در جایگاه اول کشوری در حوزه عمل به تعهد اشتغال در دستگاه های اجرایی

وی تصریح کرد: میزان تعهد اشتغال دستگاه های اجرایی استان در سال جاری تعداد 19 هزار و 17 نفر بوده است که از این میزان 120 % با تعداد 22 هزار و 848 نفر تحقق یافته است که از این حیث استان قزوین رتبه اول در کشور را دارا است.

این مسیول با بیان ایکه نزدیک به نرخ بیکاری طبیعی در قزوین هستیم، عنوان کرد: نرخ بیکاری کشور7/6 درصد است و نرخ بیکاری در قزوین 6/2 درصد است و از میانگین کشوری نیز پایین تر هستیم.

وی گفت: تعداد بیمه شدگان اصلی در شهریور سال 1400 تعداد 243 هزار و 648 نفر بود که این آمار در آبان 1402 با 14 درصد افزایش به 277 هزار و 555 نفر رسیده است؛ تعداد بیمه شدگان اجباری نیز در شهریور 1400 میزان 173 هزار و 105 نفر بود که این میزان در آبان سال 1402 به 867 هزار و 187 نفر رسیده است.

رحمانی تصریح کرد: شاهد رشد 75 درصدی تعداد شرکت های دانش بنیان در استان قزوین نسبت به سال 1400 هستیم؛ در سال 1402 شرکت های دانش بنیان در قزوین از سطح 12 به سطح 8 ارتقا یافتند و نیز در صدد هستیم که پارک علم و فناوری قزوین را از سطح سه به سطح 2 ارتقاء دهیم.

وی گفت: هم اکنون 941 واحد صنعتی پروانه کسب کرده اند که با تکمیل این واحدها برای 42 هزار نفر اشتغالزایی فراهم می شود؛ 185 واحد در پیشرفت 85 درصدی و مابقی واحدها در پیشرفت فیزیکی 20 درصد قرار دارند.

این مسیول تصریح در خصوص اقدامات انجام شده در راستای مهار تورم کرد:  هم اکنون نرخ تورم ماهیانه اقلام خوراکی و آشامیدنی استان یک درصد نرخ تورم ماهیانه کشور اقلام خوراکی و آشامیدنی استان 2.4 است.

وی ادامه داد: با توجه به پیگیری های مستمر در چند سال اخیر مصوبه ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی تاکستان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ در پی این موضوع زمینی به مساحت 472 هکتار از اراضی ملی در مجاورت شهرک حیدریه جهت اجرای طرح مشخص گردید؛ در مرداد ماه سال جاری موضوع فعالیت منطقه ویژه اقتصادی تاکستان در بخش صنعتی، خدماتی و کشاورزی نیز تعیین شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار قزوین عنوان کرد: شاهد کاهش 51 درصدی آرد خام روستایی در استان قزوین هستیم میزان آرد خام توزیع شده از مجموع 1860 تن در 6 ماهه اول 1401 به 902 تن در شش ماهه سال 1402 رسیده است.

استقرار گمرگ فرآورده های نفتی و هیدرو کربن در قزوین

وی درباره استقرار گمرگ فرآورده های نفتی و هیدرو کربن در قزوین خاطرنشان کرد: با موافقت سازمان گمرک کشور و منابع طبیعی زمینی به متراژ 10 هکتار در مجاورت منطقه چرم سازی شناسایی و به شرکتی اختصاص داده شد، با اخذ مجوزهای لازم و قانونی نسبت به ایجاد زیرساخت های لازم گمرک در زمینی به مساحت 5 هکتار، ویژه صادرات نفتی در مجاورت شهرک چرم سازی اقدام شده و از سوی شرکت در آن منطقه آماده افتتاح است.

رحمانی درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی ادامه داد: تعداد پایانه های تجهیز شده در استان قزوین 2 هزار و 818 مورد که شامل 505 فروشگاه زنجیره ای و 2 هزار و 313 فروشگاه خرد است؛ همچنین تعداد تراکنش های ثبت شده از این پایانه ها تا 7 بهمن سال جاری 231 هزار و 405 تراکنش است؛ استان قزوین در زمینه اتصال فروشگاه ها دارای رتبه اول کشوری است. 

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه 47 هزار و 388 درخواست مجوز داشتیم که برای 26 هزار و 572 درخواست مجوز صادر شده است.

این مسیول خاطرنشان کرد: استان قزوین دارای 28 هزار و 158 هکتار جنگل،853 هزار و 485 هکتار مرتع و 87 هکتار گلخانه است، تعداد بهره برداران 77 هزار و 360 نفر بوده که اشتغالزایی 4/18 درصدی در بخش کشاورزی را رقم زده است.

رحمانی گفت: میزان الگوی کشت در استان قزوین در خصوص اراضی دیم و آبی به این صورت بوده که در راستای احیا و پایدارسازی دشت قزوین برای برنامه ریزی های بلند مدت درصدد کاهش ارضی زیر کشت و افزایش تولید باشیم.

این مسیول در پایان عنوان کرد: در خصوص قیمت گوشت، استان قزوین روند صعودی قیمتی که پیش از این در پیش داشت تحت کنترل قرار گرفته و هم اکنون این قیمت کاهش پیدا کرده به طوری که قیمت گوشت در استان ما پایین تر از استان های دیگر است.

پایان خبر هنر برتر

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "128 واحد تولیدی در دولت سیزدهم به چرخه تولید بازگشتند" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "128 واحد تولیدی در دولت سیزدهم به چرخه تولید بازگشتند"، کلیک کنید.