کاربرگ هوش کودک 6 ساله

در دورانی زیست می کنیم که هوش سلطه جهانی دارد و داشتن یک حافظه قوی به استفاده بهینه از هوش کمک می کند. بنابراین طبیعی است که بخواهیم فرزندمان بالاترین بهره هوشی و قوی ترین حافظه را داشته باشد.اگر مقوله ژنتیک را کنار بگذاریم و اثر آن را برای همه یکسان در نظر بگیریم، مهم ترین عامل موثر بعدی محیط است. چه بسا اینکه هوش در محیط مناسب رشد و نمو پیدا می کند و اگر شرایط لازم و کافی برای بروز هوش در کودک وجود نداشته باشد، منجر به خلاقیت، درک و یادگیری بالا نمی شود.

مجموعه تقویت هوش 5 تا 6 سال رستا

در نتیجه ابتدا باید شناخت درست و دقیقی از مفاهیمی مانند هوش و حافظه داشته باشیم و بعد زمینه لازم برای بروز و تقویت آن را برای کودکانمان فراهم کنیم.  در این مقاله، ابتدا به تعریفی از هوش و حافظه می رسیم. سپس بعد از بررسی انواع هوش و حافظه، به نقش این دو در موفقیت کودکان می پردازیم. در نهایت نیز برای تقویت حافظه و هوش کودکان، 10 راهکار کاربردی پیشنهاد می دهیم.

اگر کودک شما با مسایل مربوط به حافظه دست و پنجه نرم می کند یا صرفاً می خواهید به بهبود عملکرد کودک خود در مهدکودک و مدرسه کمک کنید، این مقاله می تواند راهنمای خوبی باشد. لباس چریکی پسرانه نظامی ترکیبی از رنگ های سبز و کرم و قهوه ای است.

تعریف هوش

وقتی از اصطلاح هوش استفاده می کنیم، معمولاً به هوش تحصیلی یا شناختی اشاره می کنیم. توانایی شناختی آدم ها معمولاً به ظرفیت ذهنی آنها برای انجام کارهای مختلف اطلاق می شود. کارهایی مانند:

  • ذخیره و بازیابی اطلاعات
  • حل مسیله
  • خواندن
  • تفکر انتزاعی
  • استدلال
  • ایده پردازی پیچیده
  • برنامه ریزی
  • یادگیری از تجربه

آیا تست IQ می تواند میزان هوش را تعیین کند؟

کارشناسان در مورد قابلیت اطمینان تست های هوش برای تعیین ضریب هوشی اختلاف نظر دارند. برخی استدلال می کنند که این تست ها مورد تردید هستند؛ چرا که چیزهای مختلفی را اندازه گیری می کنند که لزوماً مصداق هوش نیست.ضمن اینکه موارد مهمی وجود دارد که می تواند روی ضریب و عملکرد هوشی افراد تاثیر بگذارد.

  • انواع مختلفی از هوش وجود دارد. از طرفی عوامل اجتماعی-اقتصادی مانند فرهنگ، محیط و دسترسی به تحصیلات می تواند بر نمره IQ افراد تاثیر قابل توجهی بگذارد.
  • یک مطالعه پژوهشی نشان داده در برخی موارد، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، توانایی های شناختی ضعیف تری نسبت به سایرین دارند؛ چرا که بدن از انرژی موجود، به جای عملکرد و رشد مغزی، برای مبارزه با بیماری استفاده می کند.
  • نمره آزمون IQ می تواند بینش خوبی در مورد توانایی های شناختی خاص یک فرد به ما ارایه دهد اما نمی تواند ابعادی از هوش مانند هوش هیجانی یا خلاقیت را اندازه گیری کند .
  • در حالی که ضریب هوشی می تواند نشان دهنده موفقیت تحصیلی و شغلی باشد، همیشه تضمینی برای عملکرد بالای افراد نیست. گاهی اوقات افرادی که ضریب هوشی پایینی دارند، به نسبت دیگران، موفقیت های بیشتری به دست می آورند؛ در حالی که برخی با ضریب هوشی بالا نمی توانند به چنین جایگاهی دست پیدا کنند.

بنابراین اگرچه تست IQ، ضریب هوشی را بر اساس یک سیستم نمره دهی تعیین می کند، اما این نمرات به معنای برتری افراد بر دیگران نیست.اگر نمره کودکی کمتر از حد متوسط باشد، نباید منجر به احساس ناامیدی شود؛ بر همین اساس، اگر کودک شما در یک تست IQ امتیاز بالایی کسب کرد، سعی کنید بیش از حد هیجان زده نشوید.

تعریف حافظه و دسته بندی آن

حافظه پدیده ای پیچیده است و شکل های مختلفی به خود می گیرد. حفظ کردن برای یادگیری مفید است و نحوه ذخیره و بازیابی اطلاعات به توانایی های پردازش حافظه ما بستگی دارد.

با اینکه مفهوم حافظه هنوز تعریف نشده است اما کارشناسان و محققان اتفاق نظر دارند که حافظه را می توان بر اساس مراحل و فرآیندها، به چهار دسته اصلی طبقه بندی کرد.

حافظه حسی

حافظه حسی به توانایی به خاطر سپردن اطلاعات در لحظه تجربه اطلاق می شود. محققان خاطرات حسی را پیش روی تمام خاطرات دیگر توصیف می کنند. به طور معمول، حافظه حسی شما فقط برای مدت کوتاهی اطلاعات را حفظ می کند.

چند نمونه از انواع مختلف حافظه حسی عبارتند از:

  • حافظه شنوایی: اشاره به حس شنوایی دارد. مثال: صدای بوق ماشینی که همین الان شنیده اید.
  • حافظه لمسی: به آن دسته از خاطرات حسی گفته می شود که از طریق لمس به دست می آیند. مثال: زمانی که با دیگران دست می دهید.
  • حافظه بینایی: حافظه ای که تصاویر را پس از دیدن، ذخیره می کند. مثال: هنگامی که از کنار آدم ها رد می شوید.

حافظه حسی اطلاعات حسی را برای دوره های بسیار کوتاه، معمولاً کمتر از یک ثانیه، حفظ می کند.

حافظه کوتاه مدت

این حافظه، توانایی ذخیره اطلاعات کوتاه مدت قبل از حذف یا انتقال آنها به حافظه بلندمدت است. داشتن حافظه کوتاه مدت برای عملکرد ما بسیار مهم است. به همین دلیل است که از دست دادن حافظه کوتاه مدت می تواند بسیار آسیب زننده و در برخی موارد حتی فلج کننده باشد. لباس دیجیتالی ارتش به رنگ خاکی با پارچه کج راه می باشد.

حافظه کاری

این نوع حافظه، جایی است که اطلاعات به طور موقت ذخیره می شوند تا از وظایف شناختی پیچیده مانند درک زبان، یادگیری و استدلال پشتیبانی کند.حافظه کاری، زیربنای رشد شناختی کودکان است و کمک می کند بتوانند جزییات کار فعلی خود را به خاطر بسپارند.

برخی از رفتارهایی که در آن کودکان از حافظه فعال استفاده می کنند عبارتند از:

  • هنگامی که کودک شما می خواهد یک آزمایش علمی انجام بدهد و مواد لازم برای آن را به خاطر می سپارد، در واقع از حافظه کاری استفاده می کند.
  • اگر کودک شما می خواهد با دوستش تماس بگیرد، برای به خاطر سپردن شماره تلفن به حافظه کاری نیاز دارد.
  • همچنین انجام کارهایی مانند نوشتن املا یا حل مسیله، بدون داشتن حافظه کاری، ممکن است بیشتر طول بکشد.

حافظه بلندمدت

حافظه بلندمدت شامل اطلاعاتی است که به طور نامحدود توسط مغز ذخیره می شود. هر خاطره ای که بتوانیم بعد از 30 ثانیه به خاطر بیاوریم به عنوان حافظه بلندمدت طبقه بندی می شود. اهمیت خاطرات در کودکان می تواند از به خاطر سپردن نام معلم تا جزییات مهمی مانند نام بهترین دوست شان یا تاریخ تولد خودشان متفاوت باشد.علاوه بر این، حافظه بلندمدت را می توان به دو دسته اصلی حافظه بلندمدت صریح و ضمنی تقسیم کرد.

حافظه بلندمدت صریح (بیانی)

خاطرات بلندمدت صریح، آن مواردی هستند که از طریق یادآوری آگاهانه و عمدی یک رویداد مهم یا سرگرم کننده شکل گرفته اند؛ واقعیتی از زندگی یا چیزی که یاد گرفته اند.به طور کلی، خاطرات بلندمدت صریح می توانند معنایی یا اپیزودیک باشند.

خاطرات اپیزودیک با حقایق شخصی یا وقایعی که از طریق رویدادهای مهم زندگی شکل گرفته اند، مرتبط هستند. به عنوان مثال، اولین باری که کودک شنا کرد، اطلاعات مربوط به زندگی خودش یا اولین روز رفتن به مدرسه از جمله خاطرات اپیزودیک او هستند.

خاطرات معنایی مجموعه ای از حقایق و اطلاعات کلی هستند که در طول زمان به دست می آیند. به عنوان مثال کودکان هنگام نوشتن داستان یا خاطره، کلماتی را از حافظه معنایی خود به یاد می آورند.

برای مثال، اگر کودکی بداند که پوست ماهی چه حالتی دارد، شکلی از حافظه معنایی است. و اگر بتواند جنس پوست ماهی را بعد از دست زدن روی آن به یاد بیاورد، خاطره ای اپیزودیک است.

حافظه بلندمدت ضمنی (غیر بیانی)

برخلاف حافظه صریح، حافظه ضمنی نیازی به تفکر آگاهانه ندارد و تضمین می کند که وظایف به طور خودکار انجام شوند. خاطرات ناخودآگاه شکل می گیرند و می توانند بر تفکر و رفتار فرد تاثیر بگذارند.خاطرات بلندمدت ضمنی می توانند «رویه ای» یا «اولیه» باشند.

حافظه رویه ای کمک می کند کارهای آشنا مانند راه رفتن یا دوچرخه سواری انجام شود. این وظایف ممکن است در ابتدا چالش برانگیز باشند اما در نهایت به عملکردهای خودکار حافظه رویه ای تبدیل می شوند.

حافظه اولیه پدیده ای است که در آن تجربیات بدون فکر یا قصد آگاهانه بر رفتار فرد تاثیر می گذارد. خاطره یک چیزکیک شیرین و ترد بعد از غذا نمونه ای از این نوع است.

ما اغلب هنگام یادگیری مهارت های حرکتی از حافظه ضمنی استفاده می کنیم. به عنوان مثال اگر کودکی در پنج سالگی یاد بگیرد که چگونه دوچرخه سواری کند و تا 30 سالگی دوباره از این مهارت استفاده نکند، حافظه ضمنی به او کمک می کند نحوه عملکرد دوچرخه را به خاطر بسپارد. کلاه پلیس کودکانه یک انتخاب ایده آل برای هدیه دادن به کودکانی است که به پلیس ها و پلیس شدن علاقه بسیاری دارند.

نقش هوش و حافظه در موفقیت کودکان

وقتی به دانش آموزی، مجموعه ای از دستورالعمل ها داده می شود، از حافظه کوتاه مدت خود برای به خاطر سپردن آن استفاده می کند. با این حال اگر حافظه کاری ضعیفی داشته باشند، زمانی که به پشت میز خود برمی گردد و لازم است اولین بخش از مجموعه دستورالعمل ها را انجام دهد، احتمالاً فراموش کرده است که چه کاری باید انجام دهد. فرآیند تکرار اطلاعات و سپس انجام مراحل جداگانه به حافظه کاری متکی است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کاربرگ هوش کودک 6 ساله" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کاربرگ هوش کودک 6 ساله"، کلیک کنید.