پرداخت 4 میلیون فرانک بدهی راه آهن به ترکمنستان/ اصلاح سیستم ترمز 8000 واگن باری

پرداخت ۴ میلیون فرانک بدهی راه‌آهن به ترکمنستان/ اصلاح سیستم ترمز ۸۰۰۰ واگن باری

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در تلاش برای بازپرداخت بدهی های ارزی به کشورهای مختلف هستیم، گفت: سال گذشته بخش عمده بدهی سنگین به ترکمنستان را پرداخت کردیم به نحوی که این بدهی از شش میلیون فرانک به دو میلیون فرانک رسیده و نیمه اول 2024 این بدهی تسویه می شود.

به گزارش هنر برتر، سیدمیعاد صالحی با اشاره به عملکرد راه آهن در 1402 گفت: از موضوعاتی که در جلسات مختلف بررسی شد پیگیری ماده 12 رفع موانع تولید بود و تلاش شد نقطه عطفی داشته باشیم. پرداخت معادل مصرف سوخت هر تن – کیلومتر 35 سی سی و هر نفر – کیلومتر 20 سی سی از سوی وزارت نفت به شرکت های سرمایه گذار ریلی سال ها در متن قانون وجود داشت.

وی ادامه داد: در این ماده 7.5 میلیارد دلار صرفه جویی مصرف سوخت پیش بینی شده بود اما جز یک پرداخت علی الحساب در سال های گذشته یعنی 100 میلیون دلار انجام نشده بود. این ماده سال گذشته عملی شده و با پیگیری های راه آهن وزارت راه، حواله هزار میلیارد تومان تا پایان سال گذشته پرداخت شد.

تعمیر ترمز 8000 واگن باری 

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به بحث اصلاح سیستم ترمز 8000 واگن باری در شبکه ریلی گفت: طی ده ها سال به دلیل فقدان بودجه، حدود یک سوم واگن های در سیر بدون ترمز سیر می کردند و از 25 هزار واگن، 8000 دارای عیب ترمز بودند. یک سال روی این موضوع کار کردیم و در هنر برتر 1402 تصمیم بر اجرا گرفتیم. 

صالحی با بیان اینکه عادات بهره برداری در راه آهن برای جابه جایی واگن های بدون ترمز باید به سمت ایمنی بالاتر حرکت می کرد، گفت: این اتفاق افتاد و ظرف سه ماه حدود 8000 واگن معیوب از نظر ترمز را ترمزدار کردیم. امروز هیچ واگن باری بدون ترمزی در شبکه ریلی راه آهن سیر نمی کند؛ درحالی که در سال های گذشته این مساله وجود داشت.

وی با اشاره به تشکیل قطار باری کامل بیان کرد: در قانون برنامه هفتم به این موضوع اشاره شده است. مقدمات این کار را در 1402 فراهم کردیم و در سه ماهه پایانی عمده قطارهای باری ما قطار باری کامل شد. بدین ترتیب در آغازین روزهای اجرای قانون برنامه هفتم، بیش از 90 درصد از سیر قطارهای باری ما کامل است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تنوع بخشی به محصولات ترانزیتی اظهار کرد: ما در سال گذشته در حوزه ترانزیت ریلی 10 درصد رشد داشتیم. عمده ترانزیت ما در محصولاتی به جز گوگرد بوده است. از کشورهای هدف ترانزیت، کشور روسیه بود که سال گذشته به کشورهای همکار ما با اولین بار کود پتاس اضافه شد.

پایین بودن سرعت بازرگانی به دلیل معطلی واگن ها در زمان تخلیه

صالحی درباره سرعت سیر واگن ها هم توضیح داد: سرعت سیر باری واگن های ما 60 کیلومتر بر ساعت است و سرعت سیر مسافری تا 140 کیلومتر بر ساعت هم قابلیت دارد، اما سرعت باری بازرگانی ما 5 کیلومتر بر ساعت است. عمده پایین بودن سرعت بازرگانی به دلیل معطلی واگن ها در زمان تخلیه یا معطل ماندن در صف تخلیه است. 

وی ادامه داد: برای مثال بار ترانزیتی ظرف سه روز از سرخس تا بندرعباس حمل می شود اما ممکن است در مقصد پنج روز و بیشتر معطل بماند که سرعت بازرگانی را افزایش می دهد. یکی از اهداف ما برای سال جدید افزایش سرعت بازرگانی است. با آیین نامه کیلومتراژ، لکوموتیوران ها، روسای قطارهای باری و مسافری سعی می کنند زمان های بیهوده را حذف کنند و سرعت بازرگانی را افزایش دهند. 

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به راه اندازی بندر خشک آپرین بیان کرد: حدود 70 درصد واردات ریلی ما به پایتخت می آید و از تهران توزیع می شود، با راه اندازی بندر خشک آپرین حجم عملیات ما دو برابر شده است. با توجه به فراخوان برای جذب سرمایه بخش خصوصی، بخشی وارد عملیات عمرانی شده و امیدواریم بندر خشک فعال تر شود.

صالحی بیان کرد: سال گذشته راه اندازی قطار ترکیبی ایران – کربلا به صورت مستمر در طول سال انجام شد و این کار از مقدمات راه آهن شلمچه – بصره است و اکنون در حال مین روبی زمین های باقی مانده هستیم. طی جلسه ای که روز گذشته داشتیم، مقرر شد در روزهای آینده زمین را برای احداث به ما تحویل دهند. 

پرداخت بدهی 4 میلیون فرانکی به ترکمنستان 

وی با تاکید بر سیستماتیک کردن عمده خدمات و حذف امضاهای طلایی بیان کرد: ما در حال کمر راست کردن از بازپرداخت بدهی های ارزی به کشورهای مختلف هستیم. از جمله اینکه سال گذشته بخش عمده بدهی سنگین به ترکمنستان را پرداخت کردیم، به نحوی که این بدهی از شش میلیون فرانک به دو میلیون فرانک رسیده و نیمه اول 2024 این بدهی تسویه می شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که از دوره های قبلی به جا مانده بود، با کاهش توقف واگن های مسافری و تغییر نسل زمان های مسافری به سمت مسیرهای دارای تقاضای بالا شاهد بیش از 7 درصد جابه جایی مسافر بودیم. بدین ترتیب از 28 میلیون و 670 هزار مسافر در سال 1401 به 31 میلیون و 780 هزار نفر در 1402 رسیدیم و رکورد جابه جایی مسافر ریلی در تاریخ حمل و نقل ریلی شکست. 

صالحی در پاسخ به اینکه چه تعداد لکوموتیو سال گذشته تعمیر شد، گفت: قبل از اینکه بنده مسیولیت را در راه آهن به عهده بگیرم، 950 لکوموتیو داشتیم و اکنون حدود 1000 لکوموتیو داریم. سال گذشته با ظرفیت های داخلی 21 لکوموتیو باری نو تولید کردیم، 150 لکوموتیو مسافری زیمنس با عمر متوسط 11 سال داریم که از این تعداد، زمانی که به راه آهن آمدم 50 لکوموتیو متوقف دایم بود، از 100 لکوموتیو 82 عدد کار می کرد و از این تعداد فقط 17 لکوموتیو در بهره برداری سالم بود. 

وی ادامه داد: بیش از 200 لکوموتیو بیش از 20 سال استفاده نمی شده است و حدود 150 لکوموتیو متوقف هستند، اما ما در مسیر بازگرداندن به سیر لکوموتیوهایی هستیم که تکنولوژی آنها هنوز منقضی نشده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره تهاتر نفتی برای پروژه های راه آهن بیان کرد: استفاده از ظرفیت تهاتر نفتی سال 1400 استارت خورده و مسیر طولانی در کشور طی شده تا برای تامین مالی قوی تر پروژه های راه استفاده شود. 10 میلیارد دلار برای پروژه های وزارت راه تصویب شد که نیاز داشت در سطح دولت مصوبات مختلفی تصویب شود و اکنون بخشی از پروژه های وزارت راه از طریق تهاتر تامین مالی می شود. 

پایان خبر هنر برتر

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پرداخت 4 میلیون فرانک بدهی راه آهن به ترکمنستان/ اصلاح سیستم ترمز 8000 واگن باری" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پرداخت 4 میلیون فرانک بدهی راه آهن به ترکمنستان/ اصلاح سیستم ترمز 8000 واگن باری"، کلیک کنید.