جلوگیری از تشکیل رسوب در برج های خنک کننده

جلوگیری از رسوب در برج خنک  کننده : یا ، اگر این برج ها نباشند، حرارت دستگاه آنقدر بالا می  رود که ممکن است به آنها آسیب وارد شود  و در نتیجه از این دستگاه ها استفاده می کنند تا از افزایش حرارت بیش از حد جلوگیری شود؛ اما مشکلی که وجود دارد، این است که گاهی اوقات رسوب در ایجاد می شود.

جلوگیری از تشکیل رسوب در برج های خنک کننده

سوال اصلی که برای خیلی از افراد پیش می  آید، این است که جلوگیری از رسوب در را چگونه انجام دهیم. با ما همراه باشید تا به پاسخ سوال تان رسید.

چگونه از ایجاد رسوب در پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از رسوب در روش های مختلفی وجود دارد اما بهتر است که شما سریع ترین و کاربردی ترین روش را انتخاب کنید.
روشی که می توانید از آن کمک بگیرید، این است که بخشی از آبی که در مدار در حال چرخش است را تخلیه کنید اما در چنین حالتی آب داخل مدار خالی می شود. کاری که باید انجام دهید، این است که آب را با آب تازه جایگزین کنید .

جلوگیری از رسوب در برج خنک  کننده چگونه است؟

آب تازه رسوبات و غلظت مواد معدنی کمتری دارد اما آب کهنه که یک آب کثیف و به شدت غلیظ است، باعث رسوب می شود. پس آبی سبک و تازه را جایگزین کنید که رسوب اتفاق نیافتد.
برای اینکه جلوگیری از رسوب در به طور صد در صدی اتفاق بیفتد، بهتر است از آب تصفیه شده استفاده کنید . آب تصفیه شده سیکل های غلظت را به حداکثر ممکن می رساند و در نتیجه یک عامل جلوگیری کننده بسیار قوی برای ایجاد هرگونه رسوب است. اگر از آب تصفیه شده استفاده کنید، میکروب ها، باکتری ها و کثیفی ها داخل رشد نمی کنند. در نتیجه رسوب و خوردگی هم اتفاق نمی  افتد اما به هر حال شما قبل از هر چیزی باید مراقب تشکیل رسوب باشید.

برای جلوگیری از تشکیل رسوب می توانید از بعضی از مواد رسوب زدا هم استفاده کنید؛ مثلاً ترکیبات عالی مثل تانین ها یا لیگنین ها جزء مواد رسوب زدا هستند و برای جلوگیری از رسوب در استفاده می شوند.

پلی فسفات ها هم مدت زمان طولانی است که یک ماده رسوب زدا محسوب می  شوند و برای از بین بردن و جلوگیری از تشکیل رسوب داخل از آن استفاده می کنند.

مشکلات برج خنک کننده

  • قلیایی شدن؛ بر رسوب کربنات کلسیم اثرگذار است.
  • کلرید؛ می تواند باعث خوردگی فلزات شود؛ سطوح مختلف آن بر اساس مواد بکار رفته در برج خنک کننده و تجهیزات تغییر می کند.
  • سیلیس؛ به عنوان ایجادکننده رسوب شناخته شده است.
  • سولفات ها؛ مانند کلرید، می توانند برای فلزات بسیار خورنده باشند.
  • آهن؛ هنگامی که با فسفات ترکیب می شود، می تواند تجهیزات را خراب کند.
  • کل جامدات معلق؛ آلاینده های غیر محلول که می توانند باعث پوسته پوسته شدن، بازوفیلم ها و یا خوردگی شوند

جلوگیری از رسوب در پکینگ برج خنک کننده چگونه است؟

چرا داخل رسوب اتفاق می  افتد؟
قبل از اینکه بخواهید نحوه جلوگیری از رسوب در را متوجه شوید، باید بدانید که مهم ترین عاملی که باعث رسوب می شود چه چیزی است. مهم ترین علت ایجاد رسوب ترکیبات کلسیم داخل آب است. زمانی که شما از آب سنگین، کهنه و تصفیه نشده استفاده می کنید، داخل ترکیبات معدنی تجمع پیدا می کند و در نهایت رسوب تشکیل می شود.
رسوب چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟
درست است که باید به فکر جلوگیری از رسوب در باشید؛ اما سوال اینجاست که اگر رسوب ایجاد شود، چه اتفاقی می افتد؟ تشکیل رسوب عاملی برای بسته شدن و یا مسدودیت مبدل حرارتی است و گل  و لای داخل مدار کولینگ تاور رشد می کند؛  حتی ممکن است بعضی از جانوران ریز هم در آن جا تشکیل شوند که به طور کل وضعیت کار مدار را به هم می  زند.  رسوب در مدار کولینگ تاور ممکن است باعث ایجاد خرابی هم شود.

هزینه هایی که به خاطر خرابی تجهیزات باید صرف کنید، هزینه بالایی است و در نتیجه بهتر است که جلوگیری از رسوب در را در پیش بگیرید تا از هزینه های اضافی پیشگیری کنید.

در واقع تشکیل رسوب جزء مشکلات اصلی کولینگ تاور محسوب می شود که بعد از آن خوردگی و رشد بیولوژیکی موجودات مختلف در نزدیکی کولینگ تاور جزء دیگر مشکلات محسوب می گردد.

جلوگیری از رسوب در برج خنک  کننده چگونه است؟

انواع رسوب در برج خنک کننده

ترکیباتی که معمولاً به صورت رسوب در تولید برج خنک کننده مشاهده می شود، به شرح زیر است:

  • کربنات کلسیم
  • فسفات کلسیم و فسفات روی
  • سیلیکا و سیلیکات مگنزیم
  • سولفات کلسیم

فرآیند تشکیل رسوب

در یک محلول رقیق و غیراشباع، مواد حل شونده بصورت یون ها، یونهای پیچیده و یا مولکول های تکی وجود دارد، در حالیکه در یک محلول غلیظ و فوق اشباع بعضی از این حل شونده ها با هم ترکیب شده و هسته های رسوب را تشکیل می دهند. اولین گام در تشکیل رسوب در برج خنک کننده ایجاد هسته رسوب است. با توجه به شرایط موجود در محلول و اندازه این هسته ها، ممکن است آنها دوباره در داخل محلول، حل شده و یا اینکه به صورت یک کریستال رشد نماید.

میزان رشد کریستال بستگی به میزان نفوذ یون های حل شده در آب در سطح کریستال و میزان قرارگرفتن این یون ها در سطح کریستال دارد. نیروی محرکه لازم برای جذب یون ها در سطح کریستال و در نتیجه رشد کریستال رسوب همان تفاوت غلظت حل شونده ها (یون ها) مابین کریستال و بالک سیال است.

کلام آخر
جلوگیری از رسوب در یکی از مهم ترین اقداماتی است که برای سلامت کولینگ تاور باید آن را به انجام برسانید. در واقع اگر رسوب به وجود بیاید، عملکرد مدار کولینگ تاور به هم میریزد و شما نمی توانید وضعیت خوبی را در تجربه کنید . سایت ما با عنوان رسام سرما می تواند منبعی مناسب برای تهیه کولینگ تاور یا با کیفیت باشد و احتمال ایجاد رسوب را به حداقل خواهد رساند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جلوگیری از تشکیل رسوب در برج های خنک کننده" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جلوگیری از تشکیل رسوب در برج های خنک کننده"، کلیک کنید.