تنها 20 درصد وام بانک ها سهم خانوارهاست/ چرا بانک ها سخت گیر شده اند؟

تنها 20 درصد وام بانک ها سهم خانوارهاست/ چرا بانک ها سخت گیر شده اند؟

به گزارش هنر برتر -بانک ها در 10 ماهه گذشته بالغ بر 4308 هزار میلیارد تومان تسهیلات وام پرداخت کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 27 درصد رشد را نشان می دهد که از این مقدار 81.4 درصد به صاحبان کسب و کار و 18.6 درصد به مصرف کننده نهایی اختصاص پیدا کرده است. البته بانک مرکزی می گوید: با در نظر گرفتن تسهیلات پرداخت شده در قالب کارت های اعتباری سهم خانوار از 18.6 درصد به 20.1 درصد افزایش می یابد.

کارنامه وام های خرد
به گزارش همشهری آنلاین، این گزارش می افزاید: پرداخت تسهیلات خرد کمتر از 300 میلیون تومان در 10 ماه نخست امسال اندکی بیش از 1015 هزار میلیارد تومان بوده که به این ترتیب 23.6 درصد از کل وامی که بانک ها پرداخت کرده اند به وام های خرد زیر 300 میلیون تومان اختصاص داشته که با احتساب کارت های اعتباری سهم وام های خرد به 25 درصد می رسد.

گردش بنگاه ها با وام بانک ها
بانک مرکزی می گوید که 75.6 درصد از کل وام های پرداخت شده تا پایان دی ماه امسال برای تامین سرمایه در گردش کلیه بخش های اقتصادی به صاحبان کسب و کار داده شده که سهم تسهیلات پرداخت شده در قالب خرید کالاهای شخصی توسط خانوارها معادل 40.2 درصد بوده است. به بیان روشن تر وقتی بانک ها در قالب کارت اعتباری تسهیلات به مشتریان خود می دهد، این تسهیلات قرار است به خرید کالاهایی اختصاص یابد که نتیجه آن گردش فعالیت بنگاه های اقتصادی و کسب و کارها خواهد بود.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در این مدت 1042 هزار میلیارد تومان اعلام شده که نشان می دهد 39.3 درصد از وام بانک ها برای تامین سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی سهم بخش صنعت و معدن بوده است.

چرا بانک ها سخت گیری می کنند؟
شاید این سوال برای خیلی از مردم مطرح باشد که چرا بانک ها در پرداخت تسهیلات سخت گیری می کنند و در فصل زمستان عملا مسیر دریافت وام بانکی یخ می زند؟ بانک مرکزی همواره تاکید دارد که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد بود.

پیام این موضع گیری بانک مرکزی این است که در پرداخت وام بانکی باید احتیاط کرد چرا که ممکن است بانک ها به دلیل کمبود منابع خود به خلق نقدینگی جدید و اضافه برداشت روی آوردند که این فشار در نهایت باعث تورم و فشار بر کل مردم می شود. به ویژه اینکه اکثر بانک ها کشور از حیث شاخص نسبت کفایت سرمایه در وضعیت نامناسب به سر می برند و بخش زیادی از تسهیلاتی که در سال های گذشته پرداخت کرده اند، معوق شده و بدهکاران بدهی شان را نمی دهند.

البته این موضع گیری نمی تواند نفی کننده یک واقعیت دیگر هم باشد که می توان از آن به عنوان سلیقه گرایی بانک ها در پرداخت تسهیلات خرد یاد کرد هرچند دولت در 2 سال گذشته سعی کرده تا جلوی این کار را بگیرد.

افزون بر اینکه حجم بالای تسهیلات تکلیفی بر شبکه بانکی باعث شده تا عملا منابع لازم برای تسهیلات در اختیار بانک ها نباشد و به همین خاطر آنها برای جذب سپرده های مردم طرح های دیگری را در قالب وام های 300 میلیون تومان به شرط سپرده گذاری ارایه می دهند که بدیهی است بخش قابل توجهی از مردم چنین پولی ندارند که بخواهند آن را به بانک ها بدهند و پس از مدتی وام بگیرند.

گذشته از اینکه یکی ار رازهای سخت گیری بانک ها در سیاست ضدتورمی بانک مرکزی نهفته است که بر ترازنامه بانک ها محدودیت ایجاد کرده و جلوی پرداخت وام اضافه بر سقف تعیین شده را نمی دهد و به همین علت در ماه های اخیر برخی بانک ها عملا اجازه پرداخت وام را ندارند.

سهم بخش های مختلف از کارنامه وام دهی بانک ها در 10 ماه
کشاورزی: 5.7 درصد
صنعت و معدن: 29.6 درصد
مسکن و ساختمان: 4.6 درصد
بازرگانی: 8.1 درصد
خدمات: 33.4 درصد
خانوار: 18.6

220

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تنها 20 درصد وام بانک ها سهم خانوارهاست/ چرا بانک ها سخت گیر شده اند؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تنها 20 درصد وام بانک ها سهم خانوارهاست/ چرا بانک ها سخت گیر شده اند؟"، کلیک کنید.