برگزاری «نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان» با حضور ۳۷۰ هنرمند و ۶۰۰ اثر هنری

برگزاری «نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان» با حضور ۳۷۰ هنرمند و ۶۰۰ اثر هنری

هنر برتر/اصفهان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه خاک اصفهان خاکی جاذب و تأثیرگذار است، گفت: در نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان، از میان ۲ هزار اثر، ۶۰۰ اثر از۳۷۰ هنرمند در ۱۴ گالری اصفهان به نمایش گذاشته می‌شود.

سید مهدی سیدین‌نیا امروز(شنبه ۱۷شهریورماه) در نشست خبری آئین افتتاح نخستین «نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان» که در تالار اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اصفهان در رشته‌های مختلف سابقه خاص، وصف‌پذیر و ظرفیت مهمی در حوزه هنرهای تجسمی دارد، چراکه هنرمندان بزرگ ما علاوه بر سابقه در اصفهان، در هنر نیز سابقه داشتند. این سرزمین و خاک ویژگی‌هایی دارد که هر شخصی که به اصفهان سفر کند علاوه بر تأثیر گرفتن، تأثیرگذار نیز خواهد بود.

وی افزود: در طول تاریخ، هنرمندان و اندیشمندان بزرگی داشتیم که اصفهانی نبودند اما یا خود به این شهر می‌آمدند و یا دعوت شدند. درواقع این سرزمین رابطه متقابلی بین هنر و هنرمند ایجاد کرده است چراکه ما یک عقبه تاریخی درخشان در اصفهان داریم. معتقدم خاک اصفهان خاکی جذب‌کننده است و انسان را به خود می‌گیرد و هم اینکه تأثیرگذار است، گویا حضور در این سرزمین به خودی خود در حوزه هنر مسئولیت‌آور می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه هنر یک استعداد ذاتی است و خدا به هرکسی نمی‌دهد، ادامه داد: اگر خداوند متعال به شخصیت و قومی استعداد ذاتی داده باشد و واقعاً در این سرزمین، استعداد ذاتی امر بالقوه باشد بالفعل می‌شود و اگر بالفعل باشد می‌تواند نقش، تولید و تأثیرگذار باشد. خدارا شکر می‌کنیم که در سرزمینی به نام اصفهان و ایران زندگی می‌کنیم.

سیدین‌نیا گفت: هنرمندانِ ما در طول تاریخ اثبات کردند که به درستی مسئولیت خود را انجام داده‌اند اگرچه فراز و نشیب‌هایی در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف وجود داشته است و این موضوع، مسئولیت ما را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت نهادهای عمومی و غیر دولتی و بخش خصوصی در کنارهم اتفاق مبارکی است، یادآور شد: امیدواریم گامی برداشته شود تا برگزاری این نمایشگاه به‌طور سالانه نهادینه شود.

سیدین‌نیا افزود: رسانه‌ها مردم را برای حضور و خرید آثار هنری تشویق کنند چراکه آن هنرمند دو درخواست بیشتر ندارد؛ اول اینکه آثار او دیده شود و سپس آثارش به فروش برسد. وقتی مخاطب به آثار خوب هنری نگاه می‌کند تأثیرگذار خواهد بود چراکه هنر غذای روح است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: در نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان و از میان ۲ هزار اثر، ۶۰۰ اثر از ۳۷۰ هنرمندی که در این زمینه فعالیت داشتند در ۱۴ گالری اصفهان به نمایش گذاشته می‌شود.

اگر استقبال نشود طبیعتاً هنرمندان دلسرد می‌شوند

در ادامه این نشست حسین تحویلیان، عضو هیئت مؤسس انجمن هنرمندان نقاش با بیان اینکه نمایشگاه‌های مختلفی در اصفهان برگزار شده اما هیچکدام از آن‌ها تحت عنوان فروش نبوده‌اند، گفت: نیاز اصلی هنرمند اصفهان و ایران این است که آثارش پس از عرضه شدن به مقصد خود برسد چراکه یک هنرمند آثار خود را تولید نمی‌کند که در انبار نگهداری کند. 

وی در خصوص کمبود فضا، تصریح کرد: به دلیل کمبود فضای نگارخانه مجبور شدیم فضاهای دیگری به ویژه آموزشگاه هنرهای تجسمی را درگیر کنیم چراکه توانستیم بخش کودک و نوجوان را در این مکان پوشش دهیم.

تحویلیان گفت: یکی از ویژگی‌های مهم نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان است که از هنرمندان پیشکسوت و نوگرا، جوانان، نوجوانان و کودکان نیز آثاری وجود دارد که با سیاست‌گذاری‌های وضع شده آن‌ها را باید پوشش دهیم.

عضو هیئت مؤسس انجمن هنرمندان نقاش اظهارکرد: پس از ارائه فراخوان و برگزاری جلسات هماهنگی، انتظار چنین استقبالی را نداشتیم اما با نزدیک شدن به زمان پایانی فراخوان، تعداد زیادی از هنرمندان شرکت کردند و ۴۴۳ نفر آثارشان پذیرفته شد. هنرمندان معاصر، جوانان و دانشجویان رشته‌های مختلف هنری و نقاشی نیز در این فضا شرکت و اثر خود را ارائه دادند.

وی با بیان اینکه هر هنرمند می‌توانست ۵ اثر ارائه دهد اما نمی‌توانستیم این حجم از آثار را بپذیریم و تصمیم گرفته شد اولویت بر حضور هنرمندان باشد نه آثارشان، ادامه داد: از هر هنرمند یک یا دو اثر در این نمایشگاه ارائه شده و اگر مکان‌های دیگر داشتیم حتماً می‌توانستیم این ظرفیت را افزایش دهیم. در این نمایشگاه از همه شهرستان‌های استان دعوت کردیم اما تنها شهری که امکانات نمایشگاهی بهتری داشت، کاشان بود.

تحویلیان یادآورشد: اگر بتوانیم فروش خوبی از این نمایشگاه داشته باشیم امکان ادامه آن به شکل‌های مختلف خواهد بود و اگر استقبال نشود طبیعتاً هنرمندان دلسرد می‌شوند.

عضو هیئت مؤسس انجمن هنرمندان نقاش توضیح داد: آثار با قیمت‌های مختلف در این نمایشگاه وجود دارد و هنرمندان شش تا نود ساله حضور دارند. اکثر مردم نهاد گالری را نمی‌شناسند در همین راستا هدف ما این بود که نهاد گالری‌ها به‌عنوان مرکز خرید معرفی شده و مردم بدانند که برای خرید آثار هنری به چه مکان‌هایی بروند، چراکه در آن با هنرمند نیز ارتباط می‌گیرند؛ از این رو از مردم دعوت کنید که به این نمایشگاه بیایند چراکه دیدن آن باعث شکل‌گیری تفکر جدید می‌شود و یک اتفاق فرهنگی را تولید می‌کند.

۹ رشته هنری در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند

در این نشست همچنین سپس رضا دهقانی،معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: تعداد ۹ رشته هنری در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند که نقاشی، طراحی، چاپ‌هنری، مجسمه سازی و هنرهای حجمی، گرافیک، خوشنویسی، عکاسی، هنرهای معاصر و دستی از جمله این رشته‌ها است.

او افزود: نقاشی، عکاسی و هنرهای دستی و مجسمه‌سازی چهار رشته هنری هستند که بیشترین آثار نمایشگاه بزرگ اصفهان را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز گفت: این نمایشگاه یک اتفاق نیکو است که برای نخستین‌بار رقم می‌خورد و اهمیت این موضوع، قرارگرفتن یک نهاد دولتی، نیمه دولتی و خصوصی است که در جهت تقویت بخش خصوصی کار می‌کند. دستگاهی دولتی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادی نیمه دولتی مانند شهرداری کنارهم قرار گرفته‌اند تا با حضور هنرمندان و عرصه اصلی، فضا و مجالی برای فعالیت فراهم شود.

وی افزود: این نقطۀ آغاز مهمی است که بین سازمان‌ها وفاق صورت گرفته چراکه با حضور خود باعث شکل‌گیری این حرکت شدند و امیدواریم این روند با وسعت بیشتری ادامه پیدا کند و بتوانیم سطح آثار را نیز ارتقا دهیم.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اضافه کرد: امیدواریم که این فرآیند به‌عنوان رخداد گردشگری در اصفهان مانند جشنواره پوپک و جشنواره فیلم کودک و نوجوان در تقویم اصفهان ثبت شود و آن را به‌عنوان جاذبه گردشگری درنظر بگیریم تا گردشگران، هنرمندان و هنردوستان از دیگر شهرهای ایران به اصفهان سفر کنند و در مهد فرهنگ و هنر آثار را ملاحظه کرده و از طرفی اقتصاد و فرهنگ تقویت شود.

بکتاشیان ابرار امیدواری کرد که با تقویت این جریان و حضور هنرمندان بتوان برای دیده شدن هنر اصفهان و چرخش هنر در جای‌جای ایران و در شهرهای خواهر خوانده اقدام بزرگی انجام داده و نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان را تداوم و گسترش داد و آثار فاخرتری به این مجموعه اضافه کرد.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم این جریان هنری را در کنارهم به رویداد تقویمی تبدیل کنیم و دبیرخانه دائمی آن شکل بگیرد و آن را به‌عنوان یک رویداد هنری و سالیانه در اصفهان اجرا کنیم.

پایان خبر هنر برتر

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "برگزاری «نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان» با حضور ۳۷۰ هنرمند و ۶۰۰ اثر هنری" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "برگزاری «نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان» با حضور ۳۷۰ هنرمند و ۶۰۰ اثر هنری"، کلیک کنید.