تا حالا شده به عکس های کارخونه ها خط تولیدهای بزرگ یا ساختمون های بلند و بالا دقت کنی؟ همون عکس هایی که تو کاتالوگ شرکت ها یا سایت های خبری می بینی. خب به زبون خودمونی به این جور عکس ها میگن عکاسی صنعتی. شاید فکر کنی “عکاسی صنعتی؟ چه باحال! یعنی فقط از دستگاه و آهن پاره عکس می گیرن؟” راستش رو بخوای خیلی بیشتر از این حرفاست.

من خودم راستش رو بخوای اولش که وارد این کار شدم فکر می کردم قراره فقط برم تو کارخونه ها و از چرخ دنده ها و لوله ها عکس بگیرم. ولی زود فهمیدم که قضیه خیلی پیچیده تر و البته جذاب تره. عکاسی صنعتی فقط عکس گرفتن از ماشین آلات نیست؛ بلکه داستان سرایی بصریه. تو باید بتونی با یه عکس قدرت عظمت دقت و حتی زیبایی یه صنعت رو به مخاطب نشون بدی. باید بتونی یه جوری عکس بگیری که بیننده با دیدنش هم به اون صنعت اعتماد کنه هم بهش علاقه مند بشه و هم بفهمه که این صنعت چقدر مهمه. در این باره وب سایت https://imazhart.com بسیار دقیق تر توضیح داده است.
مثلاً یه بار رفته بودم از یه کارخونه فولاد عکس بگیرم. فکر کن وسط یه محیط پر از آهن و دود و آتش یهو یه صحنه ای دیدم که مو به تنم سیخ شد. کارگرها داشتن با لباس های مخصوص کنار کوره های مذاب کار می کردن. نور نارنجی و قرمز آتیش روی صورت هاشون افتاده بود و یه هاله حماسی دورشون درست کرده بود. اونجا بود که فهمیدم عکاسی صنعتی فقط ثبت واقعیت نیست بلکه خلق یه تصویره که حس و حال اون صنعت رو منتقل کنه. یه جورایی مثل اینه که داری یه فیلم کوتاه با یه فریم تعریف می کنی.
چرا عکاسی صنعتی انقدر مهمه؟ فراتر از یه عکس خوشگل
شاید با خودت بگی “خب که چی؟ عکس صنعتی به چه درد می خوره؟” بذار برات بگم. تو دنیای امروز که همه چی داره آنلاین میشه و کسب و کارها دارن برای دیده شدن با هم رقابت می کنن عکاسی صنعتی حکم یه سلاح مخفی رو داره. یه عکس خوب می تونه یه شرکت رو از زمین تا آسمون ببره.
اولاً اعتماد سازی. وقتی یه شرکت عکس های حرفه ای و باکیفیت از خط تولید محصولات و حتی پرسنلش منتشر می کنه به مخاطب این حس رو میده که با یه مجموعه جدی و حرفه ای طرفه. تو خودت کدوم رو بیشتر باور می کنی؟ یه شرکتی که سایتش پر از عکس های تار و بی کیفیت باشه یا یه شرکتی که عکس های شفاف و جذابی از محصولات و خدماتش گذاشته؟ معلومه دومی! عکس صنعتی خوب یعنی اعتماد بیشتر مشتری.
دوماً بازاریابی و فروش. یه عکس صنعتی قوی می تونه محصول یا خدمات یه شرکت رو خیلی جذاب تر نشون بده. فرض کن یه شرکت ماشین آلات کشاورزی داره. به جای اینکه فقط مشخصات فنی رو ردیف کنه می تونه یه عکس فوق العاده از تراکتورش تو یه مزرعه سرسبز بذاره. کدوم تاثیرگذارتره؟ عکس صنعتی یعنی فروش بیشتر.
سوماً برندسازی. عکس های صنعتی می تونن به هویت بصری یه برند کمک کنن. یه شرکت می تونه با استفاده از سبک خاصی از عکاسی صنعتی یه تصویر منحصربه فرد از خودش تو ذهن مخاطب ها بسازه. مثلاً یه شرکت معماری می تونه با عکس های مینیمال و مدرن از پروژه هاش خودش رو به عنوان یه برند لوکس و نوآور معرفی کنه. عکس صنعتی یعنی برند قوی تر.
چالش های اصلی عکاسی صنعتی از نگاه یه عکاس کارکشته
خب تا اینجا از اهمیت عکاسی صنعتی گفتم. ولی بذار رو راست باشم این کار اصلاً آسون نیست. پر از چالش و دردسره. من خودم خیلی وقت ها وسط پروژه های صنعتی به خودم گفتم “بابا بیخیال این دیگه چه کاری بود من انتخاب کردم؟” ولی خب تهش همیشه یه لذتی داشته که باعث شده ادامه بدم.
یکی از بزرگترین چالش ها نورپردازیه. محیط های صنعتی معمولاً نور خیلی بدی دارن. یا خیلی تاریک و دلگیرن یا پر از نورهای زننده و سایه های عجیب و غریب. تو باید بتونی با این نورهای نامناسب کنار بیای و یه جوری عکس بگیری که هم نورپردازی طبیعی به نظر برسه هم محصول یا صنعت مورد نظر رو خوب نشون بده. یادمه یه بار تو یه کارخونه نساجی بودم نور فلورسنت های سقفی همه رنگ ها رو خراب کرده بود. مجبور شدم کلی وقت بذارم و با نورهای مصنوعی خودم نورپردازی رو درست کنم.
چالش بعدی محیط های کثیف و خطرناکه. کارخونه ها معادن پالایشگاه ها… این جور جاها معمولاً پر از گرد و خاک روغن مواد شیمیایی و هزار جور کثافت دیگه هستن. از طرفی هم ممکنه خطرات ایمنی داشته باشن. تو باید هم مراقب تجهیزاتت باشی که خراب نشن هم مراقب خودت که آسیب نبینی. یه بار تو یه معدن مس بودم انقدر گرد و خاک بود که فکر کردم دارم خفه میشم. دوربینم هم پر از خاک شده بود. آخرش مجبور شدم کار رو نصفه کاره ول کنم و برگردم. از اون به بعد همیشه یه کیف مخصوص برای محافظت از تجهیزاتم تو محیط های کثیف دارم.
یه چالش دیگه هم مشتری ها هستن. بعضی از مشتری ها اصلاً نمی دونن چی می خوان. فقط میگن “یه عکس خوب از کارخونه مون می خوایم.” تو باید بتونی باهاشون صحبت کنی نیازهاشون رو بفهمی و بهشون مشاوره بدی. بعضی وقت ها هم مشتری ها خیلی سخت گیرن و انتظارات غیرمنطقی دارن. باید بتونی با صبر و حوصله اون ها رو قانع کنی و بهترین نتیجه رو بگیری. یادمه یه مشتری داشتم که هر عکسی که می گرفتم یه ایرادی ازش پیدا می کرد. آخرش فهمیدم که اصلاً خودش نمی دونه چی می خواد. مجبور شدم خودم دست به کار بشم و چند تا نمونه عکس بهش نشون بدم تا بالاخره سلیقه اش دستم اومد.
نور نور نور! دشمن و دوست همیشگی
همونطور که گفتم نورپردازی تو عکاسی صنعتی حرف اول رو می زنه. اصلاً میشه گفت ۹۰ درصد کار نورپردازیه. اگه نور درست نباشه هر چقدر هم تجهیزاتت خوب باشه و ترکیب بندیت عالی باشه عکس هات چنگی به دل نمی زنن.
نور طبیعی : اگه بتونی از نور طبیعی استفاده کنی که خیلی خوبه. نور طبیعی همه چیز رو زنده تر و واقعی تر نشون میده. ولی تو محیط های صنعتی معمولاً دسترسی به نور طبیعی محدوده. یا پنجره ها کوچیکن یا اصلاً پنجره ای وجود نداره. تو این جور مواقع باید به سراغ نورهای مصنوعی بری.
نور مصنوعی : نورهای مصنوعی انواع مختلفی دارن. فلاش های استودیویی نورهای LED نورهای تنگستن و … هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن. برای عکاسی صنعتی معمولاً از فلاش های استودیویی قوی و نورهای LED قابل حمل استفاده می کنم. فلاش های استودیویی قدرت نور زیادی دارن و برای روشن کردن محیط های بزرگ مناسبن. نورهای LED هم سبک و کم مصرفن و میشه به راحتی جابجاشون کرد.
ترفندهای نورپردازی : یه چند تا ترفند نورپردازی هم هست که تو عکاسی صنعتی خیلی به کارم اومده.
- نورپردازی سه نقطه ای : این یه تکنیک کلاسیک نورپردازیه که تو خیلی از سبک های عکاسی استفاده میشه. تو این روش از سه تا منبع نور استفاده می کنی : نور اصلی نور پرکننده و نور پشتی. نور اصلی نور قوی تریه که از زاویه ۴۵ درجه به سوژه می تابه. نور پرکننده سایه های نور اصلی رو نرم تر می کنه. نور پشتی هم سوژه رو از پس زمینه جدا می کنه و بهش عمق میده.
- نورپردازی محیطی : تو این روش به جای اینکه فقط روی سوژه نور بتابونی کل محیط رو روشن می کنی. این روش برای نشون دادن وسعت و عظمت محیط های صنعتی خیلی خوبه. میتونی از فلاش های قوی یا نورهای LED بزرگ استفاده کنی و اون ها رو تو نقاط مختلف محیط قرار بدی.
- نورپردازی خلاقانه : گاهی وقتا هم میشه با نورپردازی یه جلوه خلاقانه به عکس ها داد. مثلاً میتونی از نورهای رنگی استفاده کنی یا نور رو از پشت سوژه بتابونی یا از تکنیک نوردهی طولانی استفاده کنی. همه اینا بستگی به خلاقیت خودت و نوع صنعتی داره که داری ازش عکس می گیری.
تجهیزات چی لازم دارم و چی نه؟ ساده ولی حرفه ای
خیلی ها فکر می کنن برای عکاسی صنعتی باید یه عالمه تجهیزات گرون قیمت داشته باشن. ولی راستش رو بخوای اصلاً اینطور نیست. مهم تر از تجهیزات خلاقیت و مهارت عکاسه. البته داشتن تجهیزات مناسب کار رو آسون تر و نتیجه رو بهتر می کنه. ولی با یه سری تجهیزات پایه هم میشه عکس های صنعتی خوبی گرفت.
دوربین : یه دوربین DSLR یا بدون آینه با کیفیت خوب اولین چیزیه که بهش نیاز داری. لازم نیست حتماً گرون ترین مدل رو بخری. یه دوربینی که سنسور بزرگ داشته باشه و کیفیت عکس های خوبی تو نور کم ارائه بده کافیه. من خودم از یه دوربین فول فریم استفاده می کنم ولی با یه دوربین APS-C هم میشه کار رو راه انداخت.
لنز : لنزهای مختلفی برای عکاسی صنعتی وجود داره. ولی به نظر من یه لنز واید و یه لنز تله فوتو کافیه. لنز واید برای عکس گرفتن از محیط های بزرگ و وسیع مناسبه. لنز تله فوتو هم برای عکس گرفتن از جزئیات و سوژه های دوردست به کار میاد. یه لنز زوم هم میتونه خیلی کاربردی باشه چون دیگه لازم نیست لنز رو مدام عوض کنی.
فلاش : همونطور که گفتم نورپردازی تو عکاسی صنعتی خیلی مهمه. پس یه فلاش اکسترنال قوی یکی از ضروری ترین تجهیزاته. فلاش های استودیویی هم خیلی خوبن ولی حمل و نقلشون سخته. یه فلاش اکسترنال قابل حمل که قدرت نور خوبی داشته باشه و بشه زاویه اش رو تنظیم کرد انتخاب خوبیه.
سه پایه : سه پایه برای جلوگیری از لرزش دوربین و گرفتن عکس های شارپ خیلی مهمه. مخصوصاً تو محیط های کم نور که مجبور میشی سرعت شاتر رو پایین بیاری سه پایه یه ابزار حیاتیه. یه سه پایه محکم و سبک که بتونی به راحتی جابجاش کنی انتخاب خوبی برای عکاسی صنعتی هست.
لوازم جانبی : یه سری لوازم جانبی دیگه هم هستن که می تونن کار رو آسون تر کنن. مثل ریموت کنترل شاتر فیلترهای لنز رفلکتور دیفیوزر و … اینا دیگه بستگی به نیاز و سلیقه خودت داره. من خودم همیشه یه رفلکتور و یه دیفیوزر تو کیفم دارم چون خیلی جاها به کارم اومدن.
لوکیشن های صنعتی جهنم یا بهشت؟ چطور با هر محیطی کنار بیایم
محل های عکاسی صنعتی می تونن خیلی متنوع باشن. از کارخونه های تمیز و مدرن گرفته تا معادن خاکی و پالایشگاه های پر از لوله و سیم. هر کدوم از این لوکیشن ها چالش ها و فرصت های خاص خودشون رو دارن. تو باید بتونی خودت رو با هر محیطی وفق بدی و بهترین عکس ها رو بگیری.
کارخانه ها : کارخانه ها معمولاً محیط های نسبتاً تمیزی هستن. نورپردازی تو کارخانه ها معمولاً بهتر از بقیه لوکیشن های صنعتیه. ولی باز هم ممکنه مشکلاتی مثل نور فلورسنت سایه های زیاد و انعکاس نور از سطوح فلزی وجود داشته باشه. تو کارخانه ها میتونی روی جزئیات ماشین آلات خط تولید کارگران و محصولات تمرکز کنی.
معادن : معادن محیط های خیلی سختی برای عکاسی هستن. پر از گرد و خاک سنگ و کثافت. نورپردازی تو معادن معمولاً خیلی ضعیفه. ولی معادن مناظر خیلی دراماتیک و جذابی دارن. میتونی از عظمت معدن ماشین آلات سنگین کارگران و رنگ های خاک و سنگ عکس بگیری.
پالایشگاه ها و نیروگاه ها : پالایشگاه ها و نیروگاه ها محیط های خیلی پیچیده و پر از ساختار هستن. لوله ها مخازن برج ها و سیم های برق یه منظره صنعتی منحصربه فرد ایجاد می کنن. نورپردازی تو این جور محیط ها معمولاً ترکیبی از نور طبیعی و مصنوعی هست. میتونی از معماری صنعتی جزئیات تجهیزات نور و سایه و رنگ های فلز و بتن عکس بگیری.
نکات مهم برای عکاسی در لوکیشن های صنعتی :
- ایمنی : قبل از هر چیز ایمنی خودت رو در نظر بگیر. محیط های صنعتی ممکنه خطرناک باشن. همیشه از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کن و به هشدارهای ایمنی توجه کن.
- اجازه : قبل از عکاسی از مسئولین مربوطه اجازه بگیر. تو بعضی از محیط های صنعتی عکاسی ممنوعه. حتی اگه اجازه عکاسی داری ممکنه محدودیت هایی برای دسترسی به بعضی از مناطق وجود داشته باشه.
- آمادگی : قبل از رفتن به لوکیشن تحقیق کن و اطلاعات کافی در مورد محیط و نوع صنعتی که قراره ازش عکس بگیری به دست بیار. تجهیزات مناسب رو با خودت ببر و برای شرایط مختلف آب و هوایی آماده باش.
- خلاقیت : تو هر لوکیشن صنعتی دنبال زوایای دید جدید و خلاقانه باش. از نور و سایه رنگ و فرم بافت و ترکیب بندی برای خلق عکس های جذاب و منحصربه فرد استفاده کن.
مشتری چی میخواد؟ ارتباط موثر با کارفرما کلید موفقیته
تو عکاسی صنعتی مشتری حرف اول و آخر رو می زنه. تو داری برای مشتری عکس می گیری پس باید نیازها و خواسته های اون ها رو بشناسی و برآورده کنی. ارتباط موثر با کارفرما یکی از مهم ترین عوامل موفقیت تو این کاره.
قبل از شروع پروژه : قبل از اینکه حتی دوربینت رو روشن کنی با مشتری صحبت کن. بپرس ازشون چی می خوان هدفشون از عکاسی صنعتی چیه چه سبک عکسی رو دوست دارن چه بودجه ای دارن و … هر چقدر اطلاعات بیشتری از مشتری بگیری بهتر می تونی کار رو انجام بدی.
در طول پروژه : در طول پروژه هم ارتباطت رو با مشتری حفظ کن. بهشون گزارش کار بده نمونه عکس ها رو نشونشون بده نظرشون رو بپرس و اگه لازم بود تغییراتی اعمال کن. این کار باعث میشه مشتری احساس کنه که تو به حرف هاش گوش میدی و به خواسته هاش اهمیت میدی.
بعد از پروژه : بعد از اینکه پروژه تموم شد و عکس ها رو تحویل دادی باز هم با مشتری در ارتباط باش. نظرشون رو در مورد عکس ها بپرس ازشون بازخورد بگیر و اگه لازم بود تغییراتی اعمال کن. این کار باعث میشه مشتری از کار تو راضی باشه و احتمال اینکه دوباره بهت سفارش کار بده بیشتر بشه.
نکات مهم برای ارتباط با مشتری :
- گوش دادن فعال : به حرف های مشتری با دقت گوش کن و سعی کن نیازها و خواسته هاشون رو به خوبی درک کنی.
- شفافیت : در مورد قیمت ها زمان بندی و روند کار با مشتری شفاف باش. هیچ چیز رو پنهون نکن و همه چیز رو به طور واضح توضیح بده.
- حرفه ای بودن : همیشه حرفه ای رفتار کن. سر وقت قرارها حاضر شو به قول هات عمل کن لباس مناسب بپوش و با احترام با مشتری صحبت کن.
- انعطاف پذیری : آماده باش که در صورت لزوم تغییراتی تو برنامه و روند کار ایجاد کنی. مشتری ها ممکنه نظراتشون رو عوض کنن یا درخواست های جدیدی داشته باشن. انعطاف پذیری یکی از ویژگی های مهم یه عکاس صنعتی موفقه.
تجربه های تلخ و شیرین از کار افتادن دوربین تا عکس های جایزه بگیر
تو این سال ها که عکاسی صنعتی کار کردم هم کلی تجربه شیرین داشتم هم کلی تجربه تلخ. یاد گرفتم که هیچ پروژه ای بی دردسر نیست و همیشه باید برای بدترین سناریوها آماده باشی.
تجربه تلخ : یه بار رفته بودم از یه کارخونه سیمان عکس بگیرم. هوا خیلی گرم بود و من کلی تجهیزات با خودم برده بودم. وسط عکاسی یهو دوربینم از کار افتاد. هر کاری کردم روشن نشد. تازه فهمیدم که باتری یدکی هم نیاوردم. مجبور شدم پروژه رو نصفه کاره ول کنم و برگردم. خیلی اعصابم خورد شد چون هم وقتم تلف شد هم پولم. از اون موقع به بعد همیشه قبل از هر پروژه ای تجهیزاتم رو چک می کنم و باتری یدکی هم حتماً با خودم می برم.
تجربه شیرین : یه بار دیگه برای یه شرکت نفت و گاز عکس می گرفتم. یه عکس گرفتم از یه سکوی نفتی تو غروب آفتاب که خیلی خاص و زیبا شده بود. اون عکس رو فرستادم برای یه جشنواره عکاسی صنعتی و برنده جایزه اول شد. خیلی خوشحال شدم چون فهمیدم که زحماتم نتیجه داده و تونستم یه عکس واقعاً خوب بگیرم. اون جایزه انگیزه خیلی خوبی بهم داد که به کارم ادامه بدم و بیشتر تلاش کنم.
درس هایی که از تجربه هام گرفتم :
- همیشه برای بدترین شرایط آماده باش. تجهیزات یدکی باتری اضافی لباس مناسب و … همه اینا می تونن تو شرایط بحرانی به دادت برسن.
- هیچ وقت از یادگیری دست نکش. دنیای عکاسی صنعتی دائماً در حال تغییره. تکنولوژی های جدید سبک های جدید و … همیشه باید به روز باشی و چیزهای جدید یاد بگیری.
- صبور و پشتکار داشته باش. عکاسی صنعتی کار سختیه. ممکنه خیلی وقت ها ناامید بشی و فکر کنی که دیگه نمیتونی ادامه بدی. ولی اگه صبور و پشتکار داشته باشی مطمئناً به موفقیت می رسی.
- از اشتباهاتت درس بگیر. همه ما اشتباه می کنیم. مهم اینه که از اشتباهاتمون درس بگیریم و سعی کنیم دیگه تکرارشون نکنیم. هر اشتباه یه فرصت برای یادگیری و پیشرفته.
راه حل های عملی ترفندهای خودمونی
تو این سال ها یه سری ترفند و راه حل عملی یاد گرفتم که تو عکاسی صنعتی خیلی به کارم اومده. اینا رو نه تو کتاب ها خوندم نه تو کلاس ها یاد گرفتم. همه شون نتیجه تجربه و آزمون و خطای خودم بودن.
- استفاده از پارچه مشکی بزرگ : یه پارچه مشکی بزرگ یکی از کاربردی ترین ابزارهای منه. میتونم ازش برای حذف انعکاس های ناخواسته پوشوندن پس زمینه های نامناسب یا ایجاد سایه استفاده کنم. یه بار تو یه کارخونه شیشه سازی بودم انعکاس نور از شیشه ها عکس هام رو خراب کرده بود. با یه پارچه مشکی تونستم مشکل رو حل کنم.
- استفاده از اسپری مو : اسپری مو شاید عجیب به نظر برسه ولی تو عکاسی صنعتی خیلی کاربردیه. میتونم ازش برای از بین بردن گرد و غبار از روی سطوح فلزی و شیشه ای یا ایجاد یه جلوه براق و خیس روی محصولات استفاده کنم. فقط باید حواست باشه که اسپری رو مستقیم روی لنز دوربین نپاشی.
- استفاده از چسب کاغذی : چسب کاغذی برای ثابت کردن اشیاء کوچک یا علامت گذاری نقاط مهم خیلی به کار میاد. مثلاً اگه بخوام یه قطعه کوچیک رو تو یه عکس صنعتی نشون بدم میتونم با چسب کاغذی اون رو به یه سطح دیگه بچسبونم و ازش عکس بگیرم.
- استفاده از نور موبایل : تو شرایط اضطراری نور موبایل می تونه خیلی کمک کنه. اگه فلاش دوربینت از کار افتاد یا نور کافی نداشتی میتونی از نور موبایل برای نورپردازی موقت استفاده کنی. البته نور موبایل قدرت نور زیادی نداره ولی برای عکس های کلوزآپ و جزئیات میتونه کافی باشه.
- همیشه یه جعبه ابزار همراهت داشته باش : یه جعبه ابزار کوچیک که توش ابزارهای ضروری مثل پیچ گوشتی انبردست چاقو چسب نوار چسب و … باشه می تونه خیلی جاها به کارت بیاد. ممکنه یه پیچ شل بشه یه سیم قطع بشه یا یه قطعه نیاز به تعمیر جزئی داشته باشه. داشتن یه جعبه ابزار خیلی از مشکلات کوچیک رو تو لوکیشن حل می کنه.
اگه این راه نشد چی؟ پیشنهادات جایگزین
بعضی وقت ها با وجود همه تلاش ها باز هم نمیشه به نتیجه دلخواه رسید. تو این جور مواقع باید دنبال راه حل های جایگزین بود. عکاسی صنعتی فقط یه راه نداره. همیشه راه های دیگه ای هم برای رسیدن به هدف وجود داره.
- استفاده از عکاسی پانوراما : اگه محیط صنعتی خیلی وسیع و بزرگ باشه نمیشه با یه عکس معمولی همه ابعادش رو نشون داد. تو این جور مواقع میتونی از عکاسی پانوراما استفاده کنی. با عکاسی پانوراما میتونی یه عکس عریض و فراگیر از محیط بگیری و همه جزئیاتش رو تو یه تصویر جا بدی.
- استفاده از عکاسی تایم لپس : اگه بخوای یه فرایند صنعتی طولانی رو به صورت فشرده نشون بدی عکاسی تایم لپس یه گزینه خوبه. با عکاسی تایم لپس میتونی عکس ها رو در فواصل زمانی مشخص بگیری و بعد اون ها رو به صورت یه فیلم کوتاه پشت سر هم پخش کنی. اینطوری مخاطب می تونه کل فرایند رو تو چند ثانیه ببینه.
- استفاده از عکاسی هوایی (پهپاد) : برای عکس گرفتن از محیط های صنعتی خیلی بزرگ و وسیع مثل معادن پالایشگاه ها و نیروگاه ها عکاسی هوایی با پهپاد یه گزینه عالیه. با پهپاد میتونی از زوایای دید بالا و غیرمعمول عکس بگیری و عظمت و وسعت محیط رو به خوبی نشون بدی. فقط باید حواست باشه که برای عکاسی با پهپاد مجوزهای لازم رو داشته باشی و قوانین مربوطه رو رعایت کنی.
- استفاده از CGI (تصاویر کامپیوتری) : تو بعضی از پروژه های صنعتی ممکنه به دلایل مختلف امکان عکاسی واقعی وجود نداشته باشه. مثلاً ممکنه محیط خیلی خطرناک باشه یا تجهیزات هنوز ساخته نشده باشن. تو این جور مواقع میتونی از CGI (تصاویر کامپیوتری) استفاده کنی. با CGI میتونی یه مدل سه بعدی از محیط صنعتی یا محصول مورد نظر بسازی و ازش عکس های واقع گرایانه بگیری. البته CGI هزینه برتر از عکاسی واقعیه ولی تو بعضی از موارد تنها راه حل ممکنه.
حرف آخر و یه جمع بندی خودمونی
خب رسیدیم به آخر مقاله. امیدوارم تا اینجا یه چیزایی از عکاسی صنعتی یاد گرفته باشی و برات مفید بوده باشه. عکاسی صنعتی یه کار چالش برانگیز ولی خیلی جذابه. اگه عاشق عکاسی هستی و از کار کردن تو محیط های صنعتی نمی ترسی این سبک عکاسی می تونه برات یه انتخاب عالی باشه.
خلاصه حرفام :
- عکاسی صنعتی فقط عکس گرفتن از ماشین آلات نیست بلکه داستان سرایی بصریه. باید بتونی با یه عکس حس و حال یه صنعت رو به مخاطب منتقل کنی.
- نورپردازی مهم ترین بخش عکاسی صنعتیه. اگه نور درست نباشه هیچ چیز دیگه درست نیست.
- تجهیزات خوب کار رو آسون تر می کنه ولی مهم تر از تجهیزات خلاقیت و مهارت عکاسه. با تجهیزات پایه هم میشه عکس های صنعتی خوبی گرفت.
- ارتباط موثر با مشتری کلید موفقیته. باید نیازها و خواسته های مشتری رو بشناسی و برآورده کنی.
- همیشه برای بدترین شرایط آماده باش و از اشتباهاتت درس بگیر. هیچ پروژه ای بی دردسر نیست.
توصیه های عملی :
- تمرین کن تمرین کن تمرین کن. بهترین راه برای یادگیری عکاسی صنعتی تمرینه. از هر فرصتی برای عکاسی تو محیط های صنعتی استفاده کن.
- از عکاسان صنعتی حرفه ای یاد بگیر. کارهاشون رو ببین مقالاتشون رو بخون به کلاس هاشون برو و ازشون سوال بپرس.
- شبکه سازی کن. با سایر عکاسان صنعتی تامین کنندگان تجهیزات و مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کن.
- صبر و پشتکار داشته باش. عکاسی صنعتی یه شبه ره صد ساله رفتن نیست. باید صبور باشی و پشتکار داشته باشی تا به موفقیت برسی.
سوالات پرتکرار شما
سوال ۱ : برای شروع عکاسی صنعتی چه دوربینی پیشنهاد می دید؟
جواب : برای شروع لازم نیست حتماً یه دوربین خیلی گرون قیمت بخرید. یه دوربین DSLR یا بدون آینه با سنسور APS-C و کیفیت عکس خوب تو نور کم کافیه. مهم تر از دوربین لنز و فلاش مناسبه. به نظر من یه لنز زوم همه کاره و یه فلاش اکسترنال قوی برای شروع کار خیلی خوبن.
سوال ۲ : چطور می تونم مشتری برای عکاسی صنعتی پیدا کنم؟
جواب : برای پیدا کردن مشتری اول از همه باید یه پورتفولیوی قوی داشته باشید. نمونه کارهای خوبتون رو جمع آوری کنید و یه سایت یا صفحه اینستاگرام برای خودتون بسازید. بعد با شرکت های صنعتی تماس بگیرید نمونه کارهاتون رو نشون بدید و پیشنهاد همکاری بدید. شبکه سازی هم خیلی مهمه. تو رویدادهای صنعتی شرکت کنید و با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید.
سوال ۳ : قیمت عکاسی صنعتی چطوری محاسبه میشه؟
جواب : قیمت عکاسی صنعتی به عوامل مختلفی بستگی داره. مثل نوع پروژه مدت زمان عکاسی تعداد عکس ها تجهیزات مورد نیاز هزینه های رفت و آمد و … بهترین راه برای قیمت گذاری این
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اصول اولیه در عکاسی صنعتی چیست؟ عکاسی صنعتی چیه اصلا؟ یه کم از زیر و بمش برات بگم…" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اصول اولیه در عکاسی صنعتی چیست؟ عکاسی صنعتی چیه اصلا؟ یه کم از زیر و بمش برات بگم…"، کلیک کنید.